AAA auto prodalo v prvním čtvrtletí nejvíce aut za posledních 30 let

Přidat na Seznam.cz

V prvních třech měsících roku 2022 prodala společnost AAA Auto nejvíce vozů za čtvrtletí ve své 30leté historii. Celkem 21 787 vozů. Kromě podílu v zemích, kde společnost dlouhodobě působí, přispěla k pozitivnímu výsledku také nová společnost Driverama, která má v Německu již 11 poboček, píše server Topspeed.

„V prvním čtvrtletí jsme prodali v průměru 245 vozidel denně. Za tři měsíce jsme prodali 21 787 vozů, což je rekord za první čtvrtletí v celé historii společnosti. V České republice to bylo 12 033 vozů, v Polsku 4 924, na Slovensku 4 544 a v Driveramu, který zahájil prodej v únoru, 286 vozů,“ řekla Karolína Topolová, generální ředitelka.

„Na trhu je nedostatek nových automobilů kvůli problémům s výrobou, které ještě zhoršila válka na Ukrajině. To následně vede ke zvýšené poptávce po ojetých vozidlech a dlouhodobému nárůstu cen o přibližně 15 % ročně v posledních dvou letech. Tento trend bude pravděpodobně pokračovat a jeho zmírnění nelze v současné době odhadnout,“ dodala Karolína Topolová.

Největší rozvoj v rámci skupiny zaznamenala společnost Driverama, která se zabývá online obchodováním s ojetými vozy v západní Evropě. Necelý rok po svém uvedení na trh má Driverama v Německu 11 prodejen a zaměstnává 160 lidí. V nabídce společnosti Driverama je více než 1 000 vozidel. „Od svého spuštění na jaře 2021 Driverama vykoupila více než 2 800 vozidel. Za 4 měsíce roku 2022, od ledna do dubna, to bylo více než 1 600 vozů. V současné době vykupuje více než 500 vozidel měsíčně. Prodala více než 2 600 vozů, z toho více než 600 prostřednictvím své německé sítě prodejen a dodávek domů,“ uvedl generální ředitel společnosti Driverama Stanislav Gálik.

Paliva

  • Nepříznivá situace na trhu s palivy ovlivnila poptávku po úspornějších palivech.
  • V Polsku a České republice vzrostla poptávka po benzinových automobilech na úkor dieselových, pouze Slováci stále převažují v preferencích dieselů.
  • Na Slovensku a v Polsku výrazně roste zájem o hybridy a elektromobily. V porovnání s prvním čtvrtletím loňského roku se letos na Slovensku a v Polsku prodalo již šestkrát více hybridů a téměř pětkrát více elektromobilů.
  • V České republice poptávka po hybridech mírně stagnuje, ale roste zájem o elektromobily (50% nárůst) a LPG (dvojnásobný nárůst).
  • Přesto poptávka po alternativních palivech tolik neroste a zákazníci se spíše rozhodují pro nízkoobjemové benzinové motory.

Karoserie

  • Pandemie změnila naše cestovní návyky, takže zájem o vozy kombi a SUV stále roste, a to ve všech zemích. Hlavně v Polsku, kde je druhým nejoblíbenějším typem vozu. Naopak zájem o hatchbacky postupně klesá.
  • V České republice si kombi drží prvenství již dva roky a letos tvoří 27 % všech prodaných vozů. Nejrychleji zde však rostou vozy SUV, jejichž poptávka oproti loňskému roku vzrostla o 39 % a které se na celkových prodejích podílejí 23 %. Hatchbacky tvoří 26 % celkového prodeje.
  • V Polsku výrazně vzrostl zájem o vozy SUV, a to o 53 %, což nyní představuje 23 % celkového prodeje. Na rozdíl od jiných zemí však roste zájem o hatchbacky, které tvoří 36 % poptávky a drží tak první místo.
  • Na Slovensku kombi dohánějí hatchbacky s 26 % (29 %). Na vozy SUV připadá 23 % poptávky.

Barvy

  • V barvách je patrný trend ve prospěch tří achromatických barev, tj. bílé, černé a různých odstínů šedé a stříbrné.
  • Na Slovensku je již druhým rokem nejžádanější bílá barva (20,2 %), ale na paty jí šlape šedá (20,1 %). Na třetím místě je černoch (15,5 %).
  • V České republice vede šedá barva (25 %), následuje bílá (19 %) a černá (16 %).
  • V Polsku stále dominuje černá barva (20 %), následuje šedá (18 %) a stříbrná (15 %).

Pohon všech kol

  • Poptávka po automobilech 4×4 se zastavila. Na Slovensku klesla poptávka po vozech s pohonem 4WD z 16,8 % na (15,5 %), v České republice si 4WD přál stejný počet zákazníků jako loni (16,2 %), v Polsku nejméně, pouze 8,6 %.

Převodovky

  • Po mírné stagnaci v roce 2019 zájem o automatické převodovky nadále roste. Na Slovensku a v České republice tvořila poptávka již v prvním čtvrtletí 27 %. V Polsku 17,2 %, což je však o 40 % více než v prvním čtvrtletí loňského roku.

Zdroj: topspeed.sk, AAAauto