6 značek, které se zapsaly do historie Sovětského svazu

Přidat na Seznam.cz

Když si vzpomenete na některá klasická vozidla, která vznikla v sovětské éře, snadno si vytvoříte představu o těžkopádném stereotypu sovětských automobilů, o jakémsi nudném, funkčním autě, které vypadalo a působilo velmi podobně jako jiné modely, píše server Vortex.

To sice může být do jisté míry pravda a je třeba říci, že většina sovětských modelů aut nebyla zrovna vzrušující, ale sovětská automobilová výroba toho uměla mnohem více. Jejich design odráží spojení západního designu automobilů s něčím skutečně sovětským a je jasné, že automobily vyrobené v Sovětském svazu jsou dnes skutečným sběratelským artiklem a budou mít trvalé kouzlo.

V tomto článku shrneme některé z hlavních sovětských výrobců automobilů a jejich modelů a provedeme vás po modelech Lada, Volha, Zil, Uaz, Gaz a Moskvič.

Gaz

Díky svým nesporným kvalitám v terénu a jednoduchému a robustnímu vzhledu se Jeep Willys stal ikonickým vozidlem americké armády během druhé světové války. Po válce nemohli Sověti zůstat k tomuto novému typu vozidla lhostejní, a tak vyvinuli GAZ 69, který se vyráběl v letech 1953 až 1975 pod různými názvy (GAZ, UAZ a ARO).

Stejně jako LuAZ 969 M byl GAZ 69 čtyřkolový vůz původně vytvořený pro Rudou armádu. Měl motor o objemu 2,1 litru s výkonem 54 koní, maximální rychlost 56 km/h. Ani na tehdejší dobu to nebyl zrovna špičkový stroj, ale přesto měl velký úspěch, byl dodáván všem východoevropským armádám, vyvážel se do 56 zemí a vyráběl se i v Severní Koreji.

Uaz

Uljanovský automobilový závod byl založen v roce 1941 jako přímý důsledek německé invaze do Sovětského svazu. V reakci na tuto hrozbu nařídila vláda Josifa Stalina evakuaci strategicky důležitých průmyslových center na východ. V říjnu 1941 vyvolalo rychlé německé tažení na Moskvu rozhodnutí přemístit moskevskou automobilku ZIS do volžského města Uljanovsk.

Toto město, již vznikající průmyslové centrum s dostatečně rozvinutou infrastrukturou a dobrou nabídkou kvalifikovaných pracovníků, by bylo ideálním místem pro obnovenou továrnu. Bylo také bezpečně mimo dosah německé armády. V době svého vzniku byl závod považován za dceřinou společnost ZIS. V roce 1942 začala továrna vyrábět dělostřelecké granáty a automobily. Prvním vozidlem vyrobeným v závodě byl třítunový nákladní automobil ZIS-5.

Lada

Lada je pravděpodobně nejikoničtější sovětskou automobilovou značkou na světě a dodnes ji vyrábí ruská automobilka AvtoVaz. Lada je však ve skutečnosti název značky používaný pro export – doma v SSSR byla známá jako Žiguli. Lada/Žiguli vznikla díky spolupráci mezi AvtoVazem a italskou automobilkou Fiat. Cílem bylo vyrobit spolehlivý vůz, který by se vyráběl dostatečně levně, aby byl dostupný běžným sovětským občanům, a ne dražší modely, jejichž výroba byla vyhrazena pouze elitě.

Úplně první Žiguli Vaz-2101 byla jednoduše přepracovaná verze Fiatu 124. Vyroben byl v roce 1970 a prošel mnoha obměnami a stal se nejoblíbenějším vozem v sovětské historii. V 80. letech začal Sovětský svaz vyvážet Lady především do západní Evropy a pro sovětskou vládu se staly cenným zdrojem zahraničních příjmů.

Volha

Jméno Volha se postupem času stalo v Sovětském svazu synonymem luxusu poté, co se značka objevila jako nástupce modelu GAZ-M20 Pobeda v roce 1956. GAZ – Gorkovskij Avtomobilnyj Zavod – byly založeny v roce 1932 v rámci spolupráce mezi Fordem a SSSR a jako subjekt existují dodnes. Hned první vozy Volha zaznamenaly okamžitý úspěch a v době, kdy většina automobilů na ulici byla poměrně uniformní, vynikaly svým osobitým designem.

Volhy se staly známé svým luxusem a brzy je převzala policie v celém Sovětském svazu. Po nějaké době si Volhu mohli dovolit opravdu jen lékaři, právníci a státní úředníci. Značka během své existence zažívala vrcholy i pády, než se nakonec v roce 2007 přestala vyrábět. Z pohledu klasických vozů je však trh s Volgami stále aktivní.

Zil

Mimo Sovětský svaz byly vozy Zil neboli Zavod Imeni Lichačova často k vidění při přepravě vedoucích představitelů země. Tyto luxusní limuzíny se zdály být v rozporu s pohledem na komunistické Rusko zvenčí a jako takové získaly výrazný nádech tajemna. Tyto oficiální limuzíny poprvé spatřily světlo světa v roce 1936, kdy z výrobní linky sjel první vůz ZIS-101. Jejich hlavní cílovou skupinu, chcete-li, poměrně výstižně shrnuje výše uvedená fotografie, na níž vedle jednoho z těchto raných modelů stojí poměrně hrdě Josef Stalin.

Nejznámějším modelem mimo Sovětský svaz však byl pravděpodobně ZIL-115, což bylo obrněné vozidlo používané k přepravě hodnostářů na zahraničních návštěvách. Vůz odolával těžkému dělostřelectvu a jeho podlaha byla odolná proti bombám a nástražným výbušným systémům. Mimo výrobu limuzín vyráběl ZIL také nákladní automobily, autobusy a řadu sportovních vozů včetně ZIL-112, který dosahoval maximální rychlosti 162 km/h a stal se nejúspěšnějším závodním vozem v sovětské historii.

Moskvič

Odhlédneme-li od luxusních vozů, Moskvič ztělesňoval spíše pohled outsidera na nudný, uniformní automobil, kterým jezdilo mnoho sovětských občanů ve druhé polovině dvacátého století. Vedle základnějších modelů GAZ byl Moskvič pravděpodobně nejoblíbenějším ze všech sovětských automobilů.

První vozy se objevily v roce 1945, ale největšího rozmachu dosáhly v 70. a 80. letech 20. století, kdy vznikla třetí generace vozů Moskvič. Když se však počátkem 90. let rozpadl Sovětský svaz, mnoho sovětských ikon odešlo s ním a Moskvič byl významnou obětí. Velká éra sovětských automobilů se tedy do jisté míry odrážela v životě a zániku této společnosti.

Zdroj: vortexmag.com