4×4, AWD a FWD: Každá varianta má své výhody
Řada zkratek a technických označení u vozů může být matoucí. To platí i u označení různých variant náhonu 4×4, AWD a FWD, které mají různé výhody, jež se uplatní v různých situacích.
Pokud vybíráte nový vůz jistě zvažujete nejen jeho tovární značku, ale i technické parametry. Jedno z klíčových rozhodnutí, které musíte učinit, se týká pohonu kol. V této situaci se setkáte s označeními jako 4×4, AWD a FWD, ale i řadou dalších.
FWD – klasika s řadou výhod
FWD neboli pohon předních kol tzv. přední náhon, je systém, kde motor automobilu pohání pouze přední kola. Přední kola tak automobil táhnou dopředu. Tento typ pohonu je v moderních automobilech nejběžnější. FWD je jednou z variant pohonu dvou kol (2WD), přičemž druhou je pohon zadních kol (RWD).
Jednou z hlavních výhod FWD je jeho úspora paliva. Díky jednodušší konstrukci a nižší hmotnosti vozidla s pohonem předních kol bývají obecně hospodárnější. Koncentrace mechanických součástí v přední části vozu a absence hnací hřídele vedoucí k zadním kolům přispívají k nižší hmotnosti a menším ztrátám v hnacím ústrojí. To se přímo promítá do nižší spotřeby paliva.
Další výhodou je trakce na sněhu. Hmotnost motoru umístěná nad předními (hnanými) koly může zajistit lepší přilnavost na lehce zasněžených a deštivých površích. Kromě toho FWD také nabízí větší vnitřní prostor. Absence hnací hřídele vedoucí k zadní nápravě může vést k většímu prostoru pro cestující a náklad. Navíc jsou systémy FWD obecně levnější na výrobu. Jednodušší konstrukce a menší počet potřebných dílů znamenají nižší výrobní náklady. To se může promítnout do nižší pořizovací ceny.
AWD – inteligentní rozložení výkonu
AWD je specifickým typem pohonu všech kol, který znamená, že motor může posílat výkon na všechna čtyři kola. Systémy AWD často automaticky upravují rozložení výkonu mezi přední a zadní kola v závislosti na potřebě trakce.

V praxi narazíte na stálé AWD, kdy je výkon neustále přenášen na všechna čtyři kola a spínacím systém, který aktivuje zadní kola se pouze v případě potřeby, respektive prokluzu předních kol. AWD nabízí vylepšenou trakci v různých podmínkách. Poskytuje vynikající přilnavost na kluzkých površích, jako je sníh, led a déšť, stejně jako na štěrku nebo nerovném terénu.
Dynamické rozložení točivého momentu na kluzkých površích tedy zlepšuje ovladatelnost a stabilitu. Inteligentní řízení přenosu výkonu v systémech AWD pomáhá vozidlu udržet zamýšlený směr optimalizací přilnavosti na každém kole. To vede ke stabilnějšímu a jistějšímu zážitku z jízdy. Další výhodou pak je AWD, že může pomoci zlepšit i akceleraci vozu.
4×4 – skutečný pohon všech kol
4×4, neboli pohon všech čtyř kol, známý také jako 4WD nebo 4-by-4, znamená, že motor pohání všechna čtyři kola rovnoměrně a současně. Tento systém je typicky navržen pro jízdu v terénu a na nerovném povrchu. Systémy 4×4 často umožňují uzávěrku diferenciálů pro maximální trakci, když jedno nebo více kol ztratí přilnavost.
Vozidla s 4×4 nabízí vynikající schopnosti v terénu. Mají nejlepší trakci a kontrolu pro zdolávání náročného terénu, jako je bláto, písek, kameny a strmá stoupání. Rovnoměrné rozložení výkonu na všechna čtyři kola, často v kombinaci s nízkým rozsahem převodů a uzávěrkou diferenciálů, zajišťuje potřebný točivý moment a přilnavost pro překonávání překážek a udržení hybnosti v náročných terénních situacích.

Vozidla s pohonem 4×4 mají často vysokou tažnou kapacitu ve srovnání s vozidly s pohonem AWD nebo FWD, díky čemuž jsou vhodná pro tahání přívěsů a lodí. 4×4 oceníte v extrémním počasí. Poskytuje vynikající trakci v hlubokém sněhu, blátě a dalších náročných povětrnostních podmínkách. Možnost uzamknout nápravy a použít nízký rozsah převodů poskytuje významnou výhodu při udržování kontroly a pohybu vpřed ve velmi náročných zimních nebo terénních podmínkách.
Jaký vůz si tedy zvolit?
Pro jízdu ve městě se doporučuje FWD pro jeho hospodárnost, nižší cenu a předvídatelné jízdní vlastnosti v typických městských podmínkách. AWD může být výhodné pro zvýšení jistoty na mokrých nebo lehce zasněžených městských silnicích, ale za vyšší cenu. 4×4 je pro městskou jízdu obvykle zbytečné a může vést k vyšší spotřebě paliva.
Pro zimní podmínky na zasněžených a zledovatělých silnicích je AWD silnou volbou. FWD s kvalitními zimními pneumatikami může být dostačující pro oblasti s lehkým až středním sněžením a dobře udržovanými silnicemi. 4×4 se doporučuje pro oblasti s hustým sněžením, neprohrnutými silnicemi nebo velmi strmými svahy.
Zdroje: walkersautomotivemodesto, portalridice, porschemilwaukeenorth