MotorGuru.cz
  • Nejnovější články
Zdroj

Automobilové společnosti, o kterých jste nevěděli, že vyrábějí letadla

Fiat, Honda, letadla

Možná víte o BMW, které začalo vyrábět letadla během druhé světové války, dávno předtím, než se objevilo takové auto, jako M4, ale věděli jste, že spousta společností se věnuje i letadlům? Dvouplošníky, lidské drony a soukromá letadla! Podívejte se, co tito výrobci automobilů vyrobili, aby se mohli vznést do oblak.

Když máte přebytek motorů a snažíte se vyladit svůj výkon, vždycky pomůže vzlétnout do vzduchu! Jako firma se naučíte zacházet s lehkými a mnohem spolehlivějšími materiály. Je to fajn věc, kterou můžete mít v životopise jako výrobce automobilů, a vládní zakázka také není na škodu. Od obdoby Cessny až po stíhačky, a dokonce i soukromé tryskáče!… tyto společnosti se zabývají letadly, některé z nich už více než 100 let! Vzhledem k tomu, jaké mají některé z těchto společností výsledky, letěli byste někdy v některém z těchto letadel? Prozradíme vám, jaká letadla přesně postavily a jak se jim dařilo na trhu, dle serveru Hot Cars.

BMW

Mnoho lidí ví, že BMW začalo vyrábět letadla, a jejich logo dokonce tvoří obrázek ikonického motoru 801 na letadle z druhé světové války. Ačkoli BMW začalo nejprve vyrábět automobily, brzy přešlo na válečná letadla. Nejoblíbenějším motorem byl velký motor o objemu 41,8 litru, což je posunulo na výsluní úspěchu. Na rozdíl od některých následujících společností v moderních letadlech nepokračovali a ani se jimi nikdy nezabývali, ale mají úzké vazby na společnost Rolls-Royce (jako že ji vlastní), která nepřetržitě vyrábí letadla a v poslední době i proudové motory. Veškeré letecké aktivity BMW nyní spadají pod tuto divizi. Zatím stačí říct, že BMW bylo hitem a kromě prohrané války vyrábělo slušná letadla s úctyhodnými výkony.

  • Foto: BMW

Chevrolet

Zakladatel společnosti Chevrolet, Louis Chevrolet, měl velký zájem o letadla. Začal ve dvacátých letech minulého století. Později se dohodl s několika podnikateli, že začnou vytvářet letecký motor pro jejich letadla na základě motorů, které již vyráběl. Po dvou počátečních neúspěších, které zhatily původní dohodu, vyvinuli čtyř a šestiválcový motor, který se v roce 1929 stal pohonnou jednotkou dvouplošníku Travel Air pod značkou „Chevolair“. Později vyvinuli čtyřválcový motor D-333, který měl být použit v několika různých letadlech od jednoplošníku až po hydroplán, což Chevroletu přineslo mírný úspěch a dobře se udržel v letecké dopravě, než Louis pětkrát bez zjevného důvodu změnil název a pak před rokem 1940 ztratil zájem úplně.

  • Foto: Chevrolet

Rolls-Royce

Společnost Rolls-Royce je proslulá výrobou leteckých motorů již od druhé světové války, ale málokdo ví, že je vyrábí dodnes! Mají celou divizi nazvanou „civilní letectví“, která se zabývá proudovými a high-tech motory, včetně těch, které se často používají v osobních letadlech. Nedávno oslavili prodej více než 1000 motorů XWV, jejich vlajkové lodi v oblasti proudových pohonů.

Společnost Rolls-Royce nadále usiluje o nulové emise a účinnější motory a dokonce má nejrychlejší plně elektrické letadlo na světě. Letadlo se jmenuje „Spirit of Innovation“ a dokáže letět rychlostí 482 km/h za hodinu, což není nutně působivé, ale vzhledem k tomu, že elektrických letadel je velmi málo, je to rozhodně chvályhodné. Vzít společnost s krátkou a problematickou historií hybridních a elektrických automobilů, jako je BMW/Rolls a dokázat rozlousknout tajemství výkonu a hmotnosti v plavidle, které může létat.

  • Foto: Rolls-Royce

Ford

Ford navrhl pouze jedno letadlo, které se začalo prodávat a věrný svému stylu se snažil od základu vytvořit něco revolučního. To bylo v roce 1925 a po výrobě 199 těchto třímotorových Fordů ukončili výrobu v červnu 1933. Třímotorové letadlo bylo určeno pro pohodlné civilní použití, ale dočkalo se i malé akce během obou světových válek a nebyl to jediný pokus o inovaci.

V roce 1925 Ford koupil leteckou společnost Stot a jeden z jejích jednomotorových letounů použil k přeměně na třímotorový. Křídla a boky letounu byly vyrobeny z vlnitého plechu, protože byl pevnější a jen málo jiných letadel používalo celokovové konstrukce, takže potřebovalo jejich dodatečnou tuhost. Vnitřek byl poměrně nóbl s luxusním dřevem. Dalším Fordovým vedlejším projektem bylo malé a cenově dostupné letadlo zvané „Flivver“, které mělo být „modelem T letadel“ pro masy. Vzhledem k tomu, že piloti levná letadla příliš často nepreferují, nikdy se nedostal ani přes několik zkušebních letů.

  • Foto: Ford

Honda

Věřte tomu nebo ne, ale Honda ve skutečnosti vyrábí velké množství soukromých letadel, která sahají do elitnějších oblastí pro vyšší třídu, což je úplně něco jiného než jejich automobily. Značka, pod kterou létá, je „HondaJet“, součást společnosti Honda Aircraft Company. Jedním z jejich nejnovějších modelů je HondaJet Elite S. O něm tvrdí, že je to „nejpokročilejší lehké letadlo na světě“. Hlavním prodejním argumentem, který vyzdvihují, je jeho efektivita, což je jistě prvním zájmem každého, kdo létá tryskáčem za 5,4 milionu dolarů, v přepočtu za 118 milionů korun.

Je velmi pěkný. Ve srovnání se svými předchůdci se HondaJet Elite S může pochlubit větší nosností jak z hlediska hmotnosti, tak i fyzického prostoru. Má přiměřenou cestovní rychlost 780 km/h. To je velmi slušná rychlost na tak malý tryskáč, když uvážíme, že je dlouhý pouze 12,8 metrů a od konce křídla ke konci křídla měří 12 metrů, což je jeden z nejmenších tryskáčů, které si můžete nebo chcete koupit soukromě.

  • Foto: Honda Aircraft Company

Fiat

Fiat Aviazione byla italská letecká společnost, která zahájila svou činnost v roce 1908, tedy v době, kdy letadla začala „startovat“. Po první světové válce společnost Fiat koupila několik malých výrobců letadel a sloučila je do vlastní skupiny. Fiat se ve 30. letech proslavil výrobou dvouplošníku Fiat CR.42 Falco a také bombardéru s názvem BR.20. V 50. letech dokonce navrhl lehký pozemní útočný letoun.

V letectví by pokračovali i nadále, ale v rámci partnerství s firmou Aefer by se vzdali většiny své letecké společnosti. Pokračovali ve vývoji tryskových letounů a dokonce vytvořili letoun Harrier a raná plavidla s kolmým startem a přistáním pro vojenské účely. Dokonce konzultovali projekty, jako je Boeing 747. V roce 1997 byla celá společnost i s majiteli odkoupena, aby se italské společnosti sloučily pod skupinu Alfa Romeo Avio.

  • Foto: FIAT

Mitsubishi

Společnost Mitsubishi Heavy Industries, která vlastní Mitsubishi Aircraft Corporation, byla kdysi součástí Fuji Heavy Industries, která se zabývala výrobou mnoha japonských automobilů, např. Subaru. Už dávno se z nich staly dvě zcela odlišné společnosti, ale Mitsubishi si ponechala velkou část starého jména. V současné době plánuje Mitsubishi vyrábět pro Japonsko spoustu osobních letadel, kterými nejspíš poletíte, pokud se tam někdy v budoucnu vydáte. Jeden z jejich nejnovějších modelů se jmenuje SpaceJet.

Předtím od roku 1962 neexistovalo žádné japonské dopravní letadlo, takže potřeba byla jasná. Společnost Mitsubishi oznámila tento projekt v roce 2007. Svůj první let uskutečnil v roce 2015, a přestože ještě nebyl uveden do provozu, byl kvůli COVID-19 odložen. Záměrem bylo konkurovat populárnímu Boeingu 747, a přestože již mají několik předběžných objednávek, letadlo pro 100 cestujících bude s největší pravděpodobností uvedeno do provozu až v roce 2023.

  • Foto: Mitsubishi

Toyota

Toyota nemá vlastní letadla, ale snaží se je inovovat se společností Joby Aviation. V současné době úspěšně vytvořili prototyp, který nazývají „eVTOL“. V podstatě se jedná o dron pro dvě osoby, který je schopen vzlétnout vertikálně. Pokud si myslíte, že jde jen o nějakou marketingovou hru, jako je tomu u mnoha konceptů, je pravděpodobné, že tomu tak není. Toyota již do tohoto projektu investovala 394 milionů dolarů, v přepočtu asi 8,6 miliard Kč, což je dobré znamení něčeho, co se dočká výstavní síně (nebo jejího ekvivalentu v podobě dronu). Od roku 2020 úspěšně vzlétá.

  • Foto: Toyota

Dříve vyráběli vlastní letadla zcela samostatně, jako například TAA-1, což byl lehký letoun vyráběný pro Japonsko a Spojené státy přibližně od roku 2002, a byl přirovnáván k nebeskému Lexusu. Místo toho, aby šel na trh, zůstal TAA-1 jako prototyp, přičemž byl vyroben pouze jeden kus, a jeho výroba byla zastavena, protože Toyota se soustředila na novou budoucnost, kterou byl vývoj pozemních hybridů, viz Prius.

Zdroj: hotcars.com


Redaktor: Petr Vyhnánek

Zdroj

KGB na kolech. 8 nejlepších vozidel, která kdy KGB používala dle hodnocení jejich agentů

Zdroj

Škoda Auto a BMW svolávají hybridy kvůli riziku požáru. Svolávačku zahájila i Honda a Lexus

Collard

Jaké jsou příznaky prasklého těsnění hlavy motoru a jak je diagnostikovat?

NoPeace

Krádeže katalyzátorů zašly příliš daleko. V sázce je větší ochrana a přísnější zákony

kaboompics

Autobaterie musí vydržet déle než 5 let. Stačí jednoduché věci a pár minut

Ajay Suresh

5 nejlepších způsobů použití WD40 v autě II.

Zdroj

Sedan s třemi řadami sedadel od Volva, který milovali němečtí komunisti. Co to bylo za auto?

Zdroj

Které ojetiny nejvíce korodují? Podívejte se na seznam a dejte si na ně pozor

Zdroj

Inspirací pro vznik zásadního modelu Quattro byl terénní vůz s pohonem všech kol, který Audi postavilo pro německou armádu


  • Zdroj: Honda Aircraft Company
Foto:

Čtěte také

  • ZdrojKGB na kolech. 8 nejlepších vozidel, která kdy KGB používala dle hodnocení jejich agentů
  • ZdrojŠkoda Auto a BMW svolávají hybridy kvůli riziku požáru. Svolávačku zahájila i Honda a Lexus
  • CollardJaké jsou příznaky prasklého těsnění hlavy motoru a jak je diagnostikovat?
  • NoPeaceKrádeže katalyzátorů zašly příliš daleko. V sázce je větší ochrana a přísnější zákony
  • kaboompicsAutobaterie musí vydržet déle než 5 let. Stačí jednoduché věci a pár minut

MotorGuru.cz
  • Pracovní nabídky
  • Kontakty
© MotorGuru.cz 2022
Na našich webových stránkách používáme soubory cookie, abychom vám poskytli nejrelevantnější zážitek tím, že si zapamatujeme vaše preference a opakované návštěvy. Kliknutím na „Přijmout“ vyjadřujete souhlas s použitím VŠECH souborů cookie.
Cookie nastaveníPřijmout
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Vždy povoleno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
ULOŽIT A PŘIJMOUT