Myslel jsem, že moje auto je dobře na zimu připravené. Po ujetí 10 km přišla rána a porucha za 150 tisíc
Přezout kola a pořídit škrabku, řetězy, odmrazovač a termosku. Příprava auta na zimu se může zdát jako rutinní záležitost, mrazivé počasí však není radno podceňovat. Zimní vyjížďka totiž může skončit velice rychle. Především dieselové motory jsou na chlad citlivé. Na rozdíl od benzínu totiž nafta obsahuje parafíny, které tvoří ledové krystalky už při teplotě -8°C. Ty mohou ucpat průchodnost filtru a způsobit tak poruchu za stovky tisíc!
Zimní měsíce přináší pro řidiče celou řadu nástrah. Led a sníh na silnicích tvoří nebezpečně kluzký povrch, který může zavařit i těm nejzkušenějším. Péče o auto je navíc mnohem náročnější. Zamrzlá voda do ostřikovačů nebo chladící kapalina mohou způsobit na cestách nepříjemné problémy. Při jejich nákupu je proto nutné kontrolovat, jaké teploty vydrží. Právě to se vymstilo i panu Martinovi, který si myslel, že je na zimu dobře připraven. Místo toho byl jen hodně nepříjemně překvapen.
Poruchy způsobené mrazem
Řidič si v zimě může život zkomplikovat jen pouhou snahou ušetřit. Levná nafta může motor zamrznutím naprosto odepsat. Benzin dokáže odolat teplotám až do -40°C. V naftě však kvůli přítomnosti parafínů vznikají ledové krystalky už při teplotě -8°C. Palivový filtr se jejich vlivem může ucpat. Auto vydá podivný zvuk a motor nevydrží nastartovaný.
Auto je v tu chvíli nepojízdné. A pokud ho nejde dotlačit na nějaké teplejší místo, nezbývá než zavolat do servisu. V minulosti se zamrzlá nádrž řešila přilitím malého množství benzínu nebo alkoholu. To se však v dnešní době zásadně nedoporučuje. V naftové nádrži by totiž v dnešních způsobily daleko vážnější poruchu.

Péče o baterii
Teploty pod bodem mrazu mají neblahý vliv nejen na palivo. Mohou také zpomalit elektrochemickou reakci v autobaterii. Následný pokles napětí vede k nižšímu výkonu. Startér má tak daleko více práce. Baterie je v zimě navíc vystavena většímu náporu kvůli funkcím, jako je vyhřívání skel a volantu. Výsledná kombinace faktorů často způsobuje problémy se startováním v obzvlášť mrazivých ránech. Právě to se panu Martinovi stalo při zimních pracovních cestách. Auto ještě před pár minutami fungovalo bezvadně, ale před showroomem zákazníka, na kterého chtěl udělat po úspěšné schůzce dojem, přestalo fungovat.
Je proto životně důležité mít baterii dostatečně nabitou. Pro řidiče jezdící pravidelně delší trasy by se neměl objevit problém. Baterie se totiž při delších vzdálenostech dokáže v autě nabít dostatečně. Při kratším přejíždění však neuškodí alespoň jednou za dva týdny akumulátor nabít.
Zachránit život může i nepovinná výbava
Podle Policie ČR je dobré se na zimní měsíce připravit mnohem důkladněji. Například při cestě na hory je podle nich klíčové přibalit sněhové řetězy. Speciální vybavení může přijít nesmírně vhod i při běžném každodenním ježdění. Při ruce je podle policistů dobré mít i škrabku na zamrzlá okna, rozmrazovací směs a smetáček s lopatkou.
Podle strážců zákona je také nutné připravit se na možnost, že auto někde uvízne. Nikdy proto neuškodí mít s sebou vždy pár kusů teplého oblečení. Hodit se může i deka anebo třeba termoska. Zainvestovat se vyplatí také do přenosné powerbanky. Vážná nehoda s vyproštěním navíc může vyžadovat servis a další služby za více než 150 000,-.

Předcházení nehodám
V neposlední řadě je třeba si připomenout i zásady bezpečné jízdy v zimě. Brzdná dráha je na namrzlém povrchu několikanásobně delší. Tomu je potřeba přizpůsobit i rozestupy od ostatních aut na silnici. Na ledové vozovce se auto může snadno dostat do smyku. V takové chvíli je třeba zachovat chladnou hlavu, prudce nebrzdit a snažit se jemně korigovat směr.
Zima s sebou nese i častou sníženou viditelnost. Ta je riziková především při předjíždění a zastavení na silnici bez dostatečného osvětlení.
A co se stane, když to budete ignorovat? Jako pan Martin se můžete připravit na spoustu komplikací. Dost možná i na odtah a drahý servis, jehož potřebě se dalo snadno předejít.
Zdroje: Policie ČR, Portál řidiče

Sledovat v Google Zprávách