Žena ve Formuli 1 je na spadnutí. Stáje se perou o miliardový reklamní jackpot
Na rozdíl od jiných sportů je formule velmi otevřená příchodu žen do ještě nedávno silně maskulinního prostředí. Už máme ženu jako šéfku stáje, ačkoliv jde o dceru majitele Franka Williamse. Máme Hanu Schmidt, která dělá závodní inženýrku ve stáji Haas, a další ženy bychom našli v jednotlivých týmech na různých pozicích. Nicméně v moderní době ještě pořád není běžné, aby se ženy dostaly na posty závodnic.
Stále ještě se v seriálu Formule 1 mezi sebou perou o sedačky muži, a navíc čím dál více chlapci. Díky kolotoči peněz, který je pro vstup do F1 nezbytně nutný, tak můžou leckoho přeskočit a pokusit se vybojovat své místo na slunci. Ale stále více prosakuje na veřejnost názor, jestli by nebylo dobré do nějaké sedačky usadit i ženu nebo dívku, která by se pokusila bojovat bok po boku s muži, kteří mají odjetých třeba 400 závodů ve voze Formule 1.
Žena ve formuli 1: Psal se rok 1992
Stáje Aston Martin a McLaren si v posledních letech daly velmi záležet na tom, aby jejich akademie byla vyvážená, a proto už se mezi jejich top talenty najdou i dívky, které by v budoucnu o sedačku mohly bojovat. Mezi ty největší naděje patří Jamie Chadwicková, Abbi Pullingová a Dorianne Pinová. Ty si již získávají respekt závodníků v sérii F1 Academy a Indy NXT. Aston Martin má ve svých řadách i Jessicu Hawkinsovou, která si už dokonce vyzkoušela test ve voze F1.

Ženy už vůz formule 1 řídily a v historii najdeme celkem pět takových případů. Naposledy ale na nějaké body dosáhla ještě v roce 1975 Lella Lombardi. Od té doby nebyla žena, která by dokázala více konkurovat mužům a od roku 1992 už v kokpitu nějakou neevidujeme vůbec. Ačkoliv je progres asi pomalejší, než by si ženy přály, tak díky programům jako je F1 Academy se tvoří most, který by mohl díru zacelit a usnadnit dívkám proniknout do světa Formule 1. Dokonce se objevují názory, že talent současných dívek je takový, že již v následujících letech bychom nějakou mohli v F1 vidět.
Problém? Možná i fyzická náročnost
Asi největší překážkou, kromě peněz, která způsobuje, že ženy nepilotují vozy F1, je fyzická náročnost sportu. Z posledních let máme mnoho případů, kdy si jednotliví jezdci stěžovali na extrémní podmínky, během kterých vypotili i 4 litry, takže tělo bylo extrémně oslabené. To je důvod, proč i příprava každého jezdce obsahuje velmi náročné podmínky. Tím největším závažím je ovšem přetížení, které dokáže rychle jedoucí formule vygenerovat, což je ohromný zápřah pro celou soustavu.

Je běžné, že dnes v určitých zatáčkách musí jezdec překonat přetížení dosahující až 6 G, které se opakuje každé kolo. Ženy navíc mají průměrně nižší svalovou hmotu v oblasti krku a horní části těla, což znamená, že musí velmi uzpůsobit svůj trénink, aby si tuto část posílily a zvládly dlouhodobé přetížení, které je náročné nejen pro koncentraci, ale i pro samotné tělo.
Pokud by se ale tohle všechno vypořádalo a žena by skutečně měla všechny předpoklady pro to, aby vstoupila do seriálu Formule 1 jako jezdec, tak to otevírá úplně nové možnosti sponzoringu a financování stájí. Dá se totiž předpokládat, že by se o sponzorství mohly hlásit i typicky ženské světové značky, které jinak do F1 nemají důvod vstoupit. Pokud by ještě nová závodkyně byla konkurenceschopná, tak by to otevíralo dveře i dalším ženám, které stojí v řadě a čekají na příležitost.
Zdroje: BBC, Sky Sports

Sledovat v Google Zprávách