Ve Formuli 1 to vře: Neúspěšný závodník se chce svého titulu domoci soudně
Ve všech oficiálních dostupných statistikách je uvedeno, že vítězem v pořadí 59. ročníku Mistrovství světa jezdců formule 1 se stal v roce 2008 Lewis Hamilton ze stáje McLaren. O pouhý bod za ním skončil podle oficiálního pořadí Brazilec Felipe Massa ze stáje Ferrari. Pro Lewise Hamiltona se jednalo o první titul mistra světa. Později přidal dalších 6 v barvách stáje Mercedes a společně s legendárním Michaelem Schumacherem jsou v současnosti se sedmi tituly nejúspěšnějšími závodníky v historii Formule 1. Naopak Felipe Massa ve své kariéře nikdy mistrovský titul nezískal. Nejblíže byl právě v roce 2008, kdy mu mistrovská trofej jen těsně unikla. Brazilec se rozhodl po 17 letech získat trofej jiným způsobem. A to soudní cestou.
Za všechno může Crashgate, tvrdí Massa
Co je předmětem soudu? Brazilský závodník, který ukončil kariéru ve Formuli 1 v roce 2017, požaduje odškodné ve výši přibližně 64 milionů liber (asi 1,9 miliardy korun) za to, že podle jeho mínění přišel o titul mistra světa kvůli tzv. aféře „Crashgate“. Žalovanými stranami je u londýnského soudu jednak Mezinárodní automobilová federace (FIA) a také britský byznysman Bernie Ecclestone, jehož společnost Formula One Group organizovala závody Formule 1.
Co je to aféra Crashgate? Dne 28. září 2008 došlo během Velké ceny Singapuru k situaci, která bezesporu ovlivnila výsledky sezony. Jiný brazilský závodník Nelson Piquet Jr. ze stáje Renault havaroval na trati. To by nebylo nic zvláštního, v průběhu závodů k haváriím a kolizím občas dochází. Nelson Piquet ovšem narazil do zdi u trati přesně v okamžiku, kdy byl ve vedení závodu jeho stájový kolega Fernando Alonso. Ten předtím již absolvoval zastávku v boxech, aby doplnil palivo. Kvůli havárii poslali traťoví komisaři na trať safety car. Další závodníci včetně Massy poté ještě museli navštívit boxy kvůli doplnění také, ale kvůli safety caru nabrali větší zpoždění. Nikdo už poté nedokázal v závodě Alonsa předstihnout. Havárie Piqueta tedy zvýhodnila v závodě Alonsa. Sám Piquet bezprostředně po závodě vysvětloval svou havárii tím, že měl těžké auto plné paliva, bylo těžké jej řídit a přiznal svou jezdeckou chybu. Na celou záležitost by se možná brzy zapomnělo.
Jenže v roce 2009 byl Nelson Piquet z týmu Renault propuštěn. Zhrzený pilot tzv. si pustil pusu na špacír. Vrátil se také k osudnému okamžiku ze Singapuru. Začal tvrdit, že byl vedením týmu v průběhu závodu požádán, aby havaroval úmyslně, čímž měl právě zvýšit šance Alonsa na vítězství v závodě. Toto Brazilcovo vyjádření ponouklo FIA k zahájení vyšetřování incidentu. Na základě vyšetřování obvinila FIA stáj Renault ze spiknutí. Ta se kupodivu obvinění nijak nebránila a v říjnu 2009 pouze oznámila, že propustila generálního ředitele týmu Flavia Briatoreho a výkonného ředitele pro techniku Pata Symondse. Tým Renault byl poté ze strany FIA diskvalifikován ze závodů Formule 1. Nakonec byl trest změněn v podmínku na 2 roky. Celá aféra měla řadu dopadů na většinu jejích účastníků. Snad jen Fernando Alonso vyšel z celé věci bez poskvrny. Až v roce 2014 jej právě Felipe Massa veřejně nařkl, že o plánované havárii věděl. Alonso byl ale při vyšetřování incidentu již dříve zcela očištěn.

Když se kdysi mocný vládce Formule 1 rozpovídá pro noviny…
Na celou věc postupně padal prach zapomnění. Nový rozměr však dostala aféra v roce 2023. Bernie Ecclestone řekl v novinovém rozhovoru, že on sám i tehdejší prezident FIA Max Mosley byli informováni o tom, co se stalo během sezóny 2008. „Max a já jsme byli během sezóny 2008 informováni o tom, co se stalo během závodu v Singapuru. Piquet Jr. řekl svému otci Nelsonovi, že ho tým požádal, aby v určitém okamžiku úmyslně najel do zdi, aby byl poslán na trať safety car a pomohl tak svému týmovému kolegovi Alonsovi. Rozhodli jsme se prozatím nic nedělat. Chtěli jsme chránit tento sport a uchránit ho před obrovským skandálem. V té době platilo pravidlo, že po slavnostním předávání cen FIA na konci roku bylo pořadí v mistrovství světa neměnné. Hamilton tedy obdržel trofej mistra světa a vše bylo v pořádku.“ Ecclestone tak vyslovil se zpožděním přesvědčení, že mistrem světa měl být Felipe Massa, a ne Lewis Hamilton. „Dodnes je mi Massy líto,“ přiznal v rozhovoru Ecclestone. „Vyhrál finále na svém domácím závodě v Sao Paulu, udělal všechno správně. Byl podveden o titul, který si zasloužil, zatímco Hamilton měl všechno štěstí světa a vyhrál svůj první šampionát.“

Výsledek soudního procesu je zatím ještě ve hvězdách
Ecclestonovo vyjádření nenechalo chladným Felipe Massu. Výsledek „cinklého“ závodu v Singapuru jej totiž podle jeho mínění měl stát titul mistra světa. Tím se můžeme vrátit do současnosti. Massa skutečně dal celou věc k soudu. Massa tvrdí, že závod v Singapuru byl zmanipulovaný a že orgány F1 úmyslně přehlédly důkazy o úmyslné havárii Nelsona Piqueta Jr. „Od začátku říkám, že bojuji za uznání jako mistr světa. Nejde o útok na Lewise (pozn. aut. myšleno Hamiltona), respektuji ho jako jezdce, jde mi o spravedlnost vůči sportu.“
Naopak právníci Formula One Management a FIA se hned první den soudního přelíčení, které proběhlo na konci října v Londýně, snažili žalobu zamítnout a označili ji za „omyl“, protože by zpětně nespravedlivě ovlivnila titul Lewise Hamiltona. Obhájci obžalované strany zdůraznili, že Massa mohl podat nárok již v letech 2008 nebo 2009 a že nyní je pozdě. Upozornili také na Massovu chybu při pit stopu v osudném závodě v Singapuru, kdy odjel s připojenou palivovou hadicí a způsobil chaos, čímž skončil až na 13. nebodovaném místě. Podle obhájců jeho chyby a chyby týmu Ferrari v tomto závodě daly Hamiltonovi výhodu, kterou nelze připsat jen manipulaci Piqueta. Celé soudní řízení bude mít další pokračování a bude určitě velmi zajímavé sledovat, zda Felipe Massa se svou obžalobou uspěje či nikoliv.
Zdroje: f1new.cz, web.archive.org, f1sport.auto.cz, en.wikipedia.org

Sledovat v Google Zprávách