Podal jsem stížnost na STK poté, co mi odmítli prodloužit technickou. Kontrolor mi dal za pravdu a omluvil se
Standardní prohlídka u STK je ve většině případů jen prostou kontrolou. Když je auto v pořádku, tak se očekává, že člověk přijde a zase v klidu odejde. Ale občas se může stát, že se i z takové návštěvy stane nepříjemná zkušenost. K odmítnutí udělení technického oprávnění vozidlu může dojít i na základě něčeho, co normálně vůbec není důvod k negativnímu výsledku. Nicméně při rozporování si může popel na hlavu sypat sám sobě i kontrolor, protože vy máte pravdu.
V prvé řadě je dobré si uvědomit, že každý STK technik má své pravomoce jasně vypsané ve vyhláškách a metodických pokynech Ministerstva dopravy. Je tedy oprávněn kontrolovat jen to, co je v těchto spisech uvedeno. Musí proběhnou vizuální kontrola, kde se zaměřuje na karoserii, podvozek, brzdy, světla, povinnou výbavu nebo pneumatiky a disky. Jednoznačně se zaměřuje na funkčnost hlavních systémů jako brzdová soustava, řízení, osvětlení nebo airbagy. Poté se provádí měření emisí, geometrie, vůle v nápravách a test brzd. Pokud je v pořádku i kontrola VIN a dokladů, tak se vše zapíše a ohodnotí.
Problémy se starými pravidly
Není to tak neobvyklé, ale mnoho kontrolorů ohodnotí auto jako nevyhovující na základě svého názoru nebo z důvodů, které nejsou v pravidlech vypsány. A možná bychom se divili, kdybychom věděli, kolik takových případů se každý rok najde. Nejčastěji se jedná o subjektivní názor technika, kosmetické závady a problémy s diagnostikou.
Ano, právě problém a chyba na diagnostice je často předmětem sporů. Ale k takovým závěrům nemá technik právo. Nesmí se připojovat k palubní desce vozu, neměří-li emise. Nesmí vyhodnocovat běžné chyby motoru, jež se emisí netýkají a nemůže odmítnou technickou kontrolu, protože svítí nějaká kontrolka. Příkladem může jít o tlak v pneu, parkovací senzory nebo infotainment.

Osobní názory nemají při kontrole váhu
Neadekvátní postup je také vyhodnocení drobných škrábanců jako závada. A právě to se stalo panu Pavlovi, který na takový postup podal stížnost.
Stejně je pohlíženo i na kosmetické promáčkliny, aniž by jakkoliv narušovaly konstrukci vozu. Nelze tak pohlížet ani na oděrky na náraznících. Technik nemůže řešit ani povinnou výbavu, tak jak ji popisují stará pravidla, kde byly uvedené třeba žárovky. Předmětem sporu se může stát i díl, který není originálem, což ale nevadí, pokud je homologovaný.
Přemoudřelý STK technik, který také nabývá dojmu, že zná vozy lépe než jeho stroje, může přijít za majitelem s osobním názorem. Spojka zabírá pozdě, motor startuje pomalu, auto vypadá zle. Klasické dojmy, které ale může použít jako důvod pro neudělení STK. A to je samozřejmě nesmysl, protože se nejedná o závady, které nemají podporu v měření nebo předpisech. Pokud se tedy do takové situace dostanete i vy, nebojte se na to upozornit.

Obraťte se na vedení STK
Pokud se dostanete do střetu, protože technik zneužil své pozice, tak nejste bez šance. Ideální je, okamžitě se obrátit na vedení STK. Stejně, jako to udělal i náš pan Pavel, který měl s technikem svou zkušenost. Dohodou se vše vyřeší nejrychleji. Pokud ale snad je technik i svým vlastním vedením, tak budete nuceni řešit vše více oficiálně. Nejčastěji se doporučuje podání písemné stížnosti na dozorčí orgán, což je v tomto případě Ministerstvo dopravy nebo krajský úřad.
Při následném řešení se posuzuje postup technika, popis závady a adekvátnost záznamu. Pokud je navíc váš případ evidentní a zjevný, tak je šance na úspěch velmi vysoká. Kontrolorům totiž hrozí poměrně vysoké sankce. V posledním případě, to znamená při neúspěchu, si lze ještě vyžádat i znalecký posudek, což je jistá forma nátlaku, kdy si technik raději nechá domluvit, než aby se vše oficiálně zaznamenávalo do jeho složky. A nemáte-li čas a energii na tohle řešení, tak stačí asi jen skromně změnit STK. Jinde určitě najdete pochopení.
Zdroje: Asociace-stk, Garáž, Zákony pro lidi

Sledovat v Google Zprávách