Jak se chovat, pokud dostanete smyk na náledí a nechcete auto rozmlátit o svodidla
„A hele, už zase řádí zima“. Jedete si krásnou ojíněnou krajinou a najednou se ocitnete „na kolotoči“, to překvapí i zkušené řidiče. Trocha ledu nebo mokrého sněhu a auto si začne dělat co chce.
Silnice v zimním období nejsou jen o sněhu, ale také o stresu, nepředvídatelných situacích a rychlých reakcích. Jestli se chcete vyhnout svodidlům nebo příkopu, měli byste si zjistit, jak funguje vaše auto, povrch vozovky i samotné brzdění, ale i to, co dělat ještě předtím, než se na zimní komunikace vydáte.
Proč auto uklouzne
Zimní povrch výrazně snižuje přilnavost pneumatik. Led, rozbředlý nebo ujetý sníh, i mokrá vozovka se chovají různě, ale všechny mají společné, že kola tolik nedrží na povrchu silnice. Prudké brzdění, rychlé trhnutí volantem nebo přílišné přidání plynu může způsobit, že auto přestane poslouchat. Velkou roli hraje počasí, kdy během dne povrch povolí, večer znovu zamrzne a vznikne neviditelné náledí. Zrádné úseky jsou zejména mosty, sjezdy, kopce a přejezdy mezi suchým a namrzlým povrchem. Přilnavost se tam může změnit doslova na jednom metru. Zledovatět může i místo, které vypadá úplně obyčejně, například přechod pro chodce.
Rychlost a stav vozidla mají svou roli
Nebezpečná je nevhodná rychlost. Hodně řidičů má pocit, že když jedou pomaleji než obvykle, nemůže se nic stát. V zimě je ale bezpečná rychlost často ještě nižší, než si myslíme. Podle doporučení odborníků je velmi významný technický stav auta. Zimní obutí s dostatečnou hloubkou vzorku, správný tlak v pneumatikách, spolehlivá brzdová soustava i kvalitní tlumiče výrazně ovlivňují to, jak auto reaguje. Problémem je přeceňování schopností moderních aut. Totiž ani, čtyřkolka není zárukou, že se na ledu nesmýknete.

Jak zvládnout prokluz bez paniky
Když se zadní část auta smekne, hlavní je nepodlehnout automatické reakci šlápnout na brzdu. Prudké zabrzdění na ledu auto okamžitě rozhodí. Místo toho lehce uberte plyn a natočte volant do směru smyku. Vozidlo se tak má šanci srovnat. Když zatočíte na opačnou stranu nebo pohyb přeženete, vůz se zhoupne na druhou stranu a smyk bude ještě horší.
V zatáčkách je situace náročnější. Zatáčka přenáší hmotnost auta na vnější kola a prudká reakce na brzdu, plyn a otočení volantu může způsobit okamžitou ztrátu kontroly. Nejlepší je zpomalit VŽDY ještě před zatáčkou, nikdy uprostřed. Motorové brzdění je v zimě spolehlivější než klasické pedálové, protože nepůsobí tak náhle. Smyk začíná mnohem dřív, než si většina lidí uvědomí. Určitě vám s ním pomohou i moderní asistenční systémy, které ale nezvládnou všechno. ABS (protiblokovací brzdový systém) zkrátí brzdnou dráhu na sněhu, ale na ledu má jen omezený účinek. ESP (Electronic Stability Program) pomáhá řidiči auto stabilizovat, pokud systém zaznamená odchylku, zasáhne přibrzděním jednotlivých kol nebo sníží výkon motoru, aby se auto vrátilo do požadovaného směru.
Jak se smyk chová podle typu náhonu
- Přední náhon:Nedotáčivý smyk, auto přestává zatáčet a tlačí se ven ze zatáčky. Uberte plyn a nehýbejte prudce volantem.
- Zadní náhon:Přetáčivý smyk, zadní část auta utíká do strany. Zatočte do směru smyku a mírně přidejte plyn.
- Pohon všech kol 4×4: I tady může dojít k přetáčivému nebo nedotáčivému smyku. Důležité je reagovat stejně jemně jako u ostatních náhonů. Auto sice zabírá na všech kolech, ale na ledu to neplatí, proto plynule ubírejte plyn, a nebrzděte prudce.
- Elektrické vozy: Doporučuje se jezdit v zimním režimu, pokud jej auto nabízí, protože omezuje prudké záběry.

Tipy pro bezpečnou jízdu po celý rok
Zima: Mít zimní pneumatiky od 1. listopadu do 31. března v případě, že je na vozovce souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy je povinnost. Doporučuje se hloubka dezénu alespoň 4 mm, čím hlubší tím lepší. Než vyrazíte na cestu, je důležité očistit celé auto (okno, střechu, světla i registrační značku). Sníh na střeše může při brzdění sklouznout a zakrýt výhled. Sledujte předpověď počasí, dopravní omezení a vyrazte včas, abyste nebyli nuceni spěchat.
Léto: V letních měsících hrozí aquaplaning, když je na silnici hodně vody, pneumatiky plavou a auto nejde ovládat. V takové chvíli není vhodné prudce brzdit ani otáčet volantem. Držte směr, jemně uberte plyn a počkejte, až se kola opět chytí. V horkém počasí zase měkne asfalt a uvolňuje oleje, což opět snižuje přilnavost. Jezděme tedy s rozumem, oči otevřené a předvídejme, co může nastat. Šťastnou cestu všem.
Zdroje: bezpecnecesty.cz, portalridice.cz, policie.gov.cz

Sledovat v Google Zprávách