Poznáte tohle auto? Škoda s ním plánovala dobýt svět, ale jediný exemplář jí nakonec někdo ukradl
Píše se březen roku 2002 a na ženevském autosalonu se u stánku mladoboleslavské automobilky Škoda Auto tísní davy novinářů i odborné veřejnosti. Důvodem není nic jiného, než dechberoucí kupé s názvem Tudor. Elegantní křivky, špičková technika a ambice, které sahaly daleko za hranice tehdejšího vnímání značky. Vlivem několika bizarních událostí se však nadějný vůz českých designérů nezačal nikdy vyrábět.
Představení konceptu Tudor nebylo náhodné. Automobilka pod vedením tehdejšího šéfa vývoje Wilfrieda Bockelmanna chtěla demonstrovat, že její designéři a inženýři mají na víc, než jen na výrobu praktických rodinných vozů. A tak vznikl model Tudor, který vycházel z první generace moderního Superbu, ale jeho karoserie byla kompletně přepracována. Proč se nakonec nikdy nedostal do sériové výroby?
Technický triumf, který zastínil konkurenci
Pod kapotou tohoto unikátu se ukrýval poctivý šestiválec o objemu 2,8 litru s výkonem 142 kW (193 koní). Výkon byl přenášen na přední kola prostřednictvím pětistupňové manuální převodovky. Tudor měl snížený podvozek, sportovně laděné tlumiče a osmnáctipalcová kola z lehkých slitin – zkrátka a dobře výbavu, kterou v té době u Škodovky asi nikdo nečekal.
Dokonce ani název nebyl zvolen úplně náhodně – odkazoval na historickou Škodu 1101 Tudor ze čtyřicátých let, jejíž označení vzniklo z anglického „two-door“ (dvoudveřový).
Interiér byl pojat vskutku luxusně – tříramenný volant, dva displeje i horizontální lišta z matného hliníku nebyly na tehdejší dobu úplně obvyklé. „Ještě dnes, když auto v muzeu vidím, cítím hrdost na to, jaké auto se nám tehdy podařilo navrhnout,“ říká o tomhle modelu Zdeněk Cibulka z oddělení designu české automobilky.

Zákaz z Wolfsburgu
Vůbec poprvé se Škoda Tudor představila na ženevském autosalonu – a nutno podotknout, že reakce veřejnosti v Ženevě byly euforické. Škoda Tudor byla vnímána jako auto, které by mohlo značce otevřít dveře do prémiového segmentu a konkurovat zavedeným evropským kupé. Jenže právě v tom byl problém. V rámci koncernu Volkswagen vládla přísná hierarchie a Škoda měla hrát roli výrobce chytrých a dostupných aut.
Podle zákulisních informací a pozdějších vyjádření představitelů automobilky se Tudor stal obětí vlastního úspěchu. Vedení koncernu se obávalo, že by takto povedené kupé mohlo kanibalizovat prodeje dražších modelů Audi nebo Volkswagenu. Projekt sériového Tudoru tak dostal definitivní červenou kartu. Jediný vyrobený funkční prototyp se stal muzejním kouskem, který byl využíván pro propagaci značky na výstavách po celém světě.
Krádež v Indii
Nejbizarnější kapitola historie tohoto vozu se začala psát v okamžiku, kdy byl Tudor zapůjčen na výstavu do Indie. Po skončení akce se měl vůz vrátit zpět do České republiky, ale v přepravním kontejneru na nádraží prostě nebyl. Jediný exemplář na světě, nevyčíslitelné hodnoty, byl ukraden.
Pátrání indické policie trvalo několik měsíců, ale nakonec ji vyšetřovatelé objevili v hale vlakového nádraží v jedné z indických provincií – a jak asi tušíte, auto vyžadovalo po návratu domů kompletní renovaci. Dnes je ale Škoda Tudor jedním z velmi cenných exponátů depozitáře Škoda Muzea v Mladé Boleslavi.

Proč na něj fanoušci dodnes nezapomněli?
I po více než dvaceti letech vyvolává Tudor emoce. Pro mnohé fanoušky české značky zůstává symbolem promarněné šance mladoboleslavské automobilky. V době, kdy se Škoda snažila zbavit nálepky výrobce levných vozů z východního bloku, byl Tudor důkazem, že v Mladé Boleslavi umí postavit auto světové úrovně, které nepotřebuje k obhajobě nic jiného než svůj design.
Ačkoliv se Tudor nikdy nedostal na silnice v rukou běžných řidičů, jeho odkaz žije dál. Některé designové prvky, jako například tvar zadních světlometů do písmene C, se později staly typickým znakem všech moderních škodovek. Pokud se tedy někdy budete procházet mladoboleslavským muzeem, tohle červené kupé určitě nesmíte minout. A jestli vás zajímají spíše aktuálně dostupné modely, podívejte se, jak vypadá nejlevnější nová Škodovka.
Zdroje: Auto.cz

Sledovat v Google Zprávách