Rok 1938: Volkswagen krade Tatře karosérii na legendárního VW Brouka
V hornaté části severní Moravy se nachází malé městečko Kopřivnice. Nebylo by ničím významné nebýt skutečnosti, že se zde ve své době vyráběly jedny z nejmodernějších aut v Evropě.
Dnes už je možná poněkud úsměvná skutečnost, že Tatra Kopřivnice patřila za první Československé republiky mezi přední evropské výrobce automobilů a, že tento podnik mohl co se týče technické kvality vyrobených aut směle konkurovat značkám jako byly tehdejší BMW, Mercedes, nebo americký Ford.
Začátky této automobilky byly přitom velmi skromné. Bylo tomu roku 1850 kdy zakladatel firmy Ignaz Schustala zahájil výrobu kočárů ve své malé kopřivnické dílničce. Muselo uběhnout ještě dalších bezmála 50 let než byl v této manufaktuře vyroben jeden z prvních továrně vyráběných automobilů střední Evropy. Slavný motorový vůz Prezident. Firmě se dařilo i po zániku Rakouska-Uherska a v nové samostatné Československé Republice byla po autech z Kopřivnice značná poptávka. Vzpomeňme například na vozy Tatra 77, první sériově vyráběný aerodynamický automobil na světě, nebo neméně moderní Tatra 97. Karosérie tohoto automobilu byla tak nadčasová, že jí okopíroval samotný Volkswagen, který následně na jejím základě začal bez potřebné licence vyrábět svůj známý Volkswagen brouk. Tato skutečnost se stála předmětem soudního sporu vedeného mezi oběma automobilkami. Soud dal nakonec zapravdu Závodům Tatra a.s. a uznal, že karosérie jejího vozu model 97 byla Volswagenem okopírovaná a ten následně musel kopřivnické automobilové firmě vyplatit 3 miliony marek jako náhradu způsobené škody. Ve čtyřicátých letech minulého století se jednalo skutečně o velmi vysokou sumu.
Není tedy nijak přehnané tvrzení zmíněné v úvodu tohoto článku, že ve své době patřila Tatra Kopřivnice mezi nejvýznamnější automobilky Evropy, když se její projekty staly předlohou i pro vozy vyráběné takovými firmami jako byl například zmíněný Volkswagen. A když už tehdejší Tatru nemůžeme zařadit mezi evropskou špičku co do celkového ročního objemu vyráběných automobilů, tak pak tedy určitě z hlediska jejich technické kvality a pokročilosti.
Dnes už nezbývá než litovat, že byl tento moderní automobilový podnik následně po komunistickém převratu zestátněn a kvalita vyráběných vozů se už pak stále více vzdalovala světové špičce i když na domácím trhu představovaly Tatry 613 to nejlepší co zdejší státní automobilový průmysl vyráběl. Navzdory postupnému úpadku a následnému zániku segmentu výroby osobních automobilů byla naštěstí v Kopřivnici zachována výroba alespoň nákladních a užitkových aut. Tyto stroje svoji kvalitou rozhodně nedělají ostudu prvorepublikovým Závodům Tatra a.s.
Zdroj: Redakce, Tatra, wikipedia