V roce 2026 skončí nadvláda Red Bullu i McLarenu. Experti tipují překvapivého nového krále Formule 1
Posledních pět ročníků mistrovství světa Formule 1 ovládli jezdci týmů Red Bull nebo McLaren. A to se mnohým nelíbí. Příští sezonu vstoupí do hry některá nová pravidla. A někteří experti jsou toho názoru, že by mohly být díky tomu závody zajímavější. A doufají, že by se boj o titul mistra světa a vítězství v Poháru konstruktérů mohl týkat většího počtu pilotů a závodních týmů.
V posledních sezonách vládly týmy Red Bull a McLaren
Statistiky hovoří jasnou řečí. V letech 2021 – 2024 se stal mistrem světa Nizozemec Max Verstappen z týmu Red Bull Racing. Jeho stájový kolega Sergio Perez z Mexika obsadil v těch letech postupně 4., 3, 2. a 8. místo celkového pořadí. V roce 2021 se mezi Verstappena a Péreze vklínili dva závodníci stáje Mercedes – Brit Lewis Hamilton a Fin Valtteri Bottas. V roce 2022 se mezi Verstappena a Péreze dostal na 2. místo Charles Leclerc ze stáje Ferrari. V roce 2023 se ze 3. místa díval na oba Red Bully Lewis Hamilton. V sezoně 2024 se na přední příčky dostali dva mladí jezdci McLarenu – Lando Norris z Velké Británie skončil na 2. místě a Oscar Piastri na 4. místě. Mezi nimi byl třetí Charles Leclerc s Ferrari. A konečně až v roce 2025 někdo dokázal sesadit z královského trůnu Verstappena.
Byl to Lando Norris z McLarenu, kterého ze 3. místa celkového pořadí šampionátu podpořil Oscar Piastri. Mnozí fanoušci nebo motorističtí experti si avšak přejí konec dominance týmů Red Bull a McLaren. A doufají, že jejich kralování z posledních sezon mohou pomoci ukončit nová pravidla a předpisy, které byly pro rok 2026 schválena ze strany Mezinárodní automobilové federace (FIA).
Změny v předpisech mají přinést zajímavější závodění
FIA si slibuje od nových předpisů, že seriál Formule 1 bude agilnější, konkurenceschopnější, bezpečnější a ekologičtější. Nová pravidla tento sport zůstane na špici inovací v motoristickém sportu. K posledním vlně změn ve Formuli bylo přikročeno v roce 2022. Pojďme se podívat na nejvýznamnější změny v pravidlech, které rozhodně ovlivní výsledky v příští sezoně F1.
V prvé řadě dojde ke snížení maximální povolené hmotnosti monopostů a ke zmenšení maximálních rozměrů závodních formulí. Maximální vzdálenost mezi přední a zadní osou nápravy je od roku 2022 stanovena na hodnotě 3600 mm. Nově bude maximální rozvor 3400 mm. Maximální povolená šířka monopostu je od roku 2022 stanovena na 2000 mm.
Nově bude moci být formule o maximální šířce 190 mm. Celková maximální hmotnost auta je od roku 2022 stanovena na 798 kg. Podle nových předpisů bude snížena o 30 kg. Hmotnost se sčítá ze dvou parametrů – 722 kg je hmotnost auta včetně řidiče a k tomu se předpokládají 4 pneumatiky o celkové přibližné hmotnosti 46 kg. Co se týče pneumatik, došlo také ke změně. Oproti pravidlům z roku 2022 se šířka předních pneumatik zmenšila o 25 mm a o 30 mm u zadních pneumatik. Všechny tyto změny mají vést k agilnějšímu formulím. K takovým, které budou na trati svádět častější, zajímavější a divácky atraktivnější souboje. Cílem je, aby se dal soupeři snadněji předjíždět.
Další významné technické úpravy budou mít výrazný dopad na aerodynamiku. Přední křídlo formule bude muset být užší o 10 cm. Jeho konstrukce bude doplněna o dvouprvkové aktivní klapky a tvar koncových plechů bude zjednodušen. Zadní křídlo formule se bude skládat hned ze tří aktivních prvků. Možnost aktivně měnit nastavení křídel by mělo pilotům umožnit co nejrychlejší průjezd sérií zatáček a dosáhnout minimálního odporu vzduchu na dlouhých rovinkách.
S aerodynamikou souvisí také změny motorů. Nové pohonné jednotky F1 budou zase o něco více spoléhat na elektrickou energii. Formule bude poháněna z 50% klasickým spalovacím motorem a z druhé poloviny díky elektrickému pohonu a spalovací motor. Výkon bateriového pohonu se zvyšuje ze 120 kW na 350 kW. To představuje téměř 300% nárůst elektrického výkonu. Samotný motor zůstane stále o stejného typu, tedy 1,6litrový V6 turbo. Ten používají formule od roku 2014. Ke změnám v konstrukci formule došlo od té doby hlavně ohledně součásti kolem motoru. Odstraněn byl mimo jiné systém MGU-H, který využíval tepelnou energii výfukových plynů pomocí motorgenerátoru připojeného k turbíně.

Bezpečnost závodních pilotů je jedním z pilířů nových změn
Formule by měly být v nové sezoně také zase o něco bezpečnější. FIA se zavázala zvýšit bezpečnost, aniž by se zvýšila hmotnost monopostu. Revidované předpisy pro čelní náraz zavádějí dvoustupňovou konstrukci, aby se předešlo nehodám, kdy se po prvním nárazu konstrukce čelního nárazu odlomí v blízkosti monokoku a při dalším nárazu zůstane vůz nechráněn. Byla zvýšena ochrana pro případ bočním nárazu. Nová specifikace poskytuje lepší ochranu kokpitu a hlavy řidiče. Je předepsána více než dvojnásobná ochrana boku palivové nádrže. Světla na zadním křídle by měla být výrazně viditelnější a jasnější. Zároveň jsou nově předepsána boční bezpečnostní světla.
Kdo se připravil na nové podmínky nejlépe?
Podle nejnovějších informací z dynamometru, „zasvěcených zdrojů“ a z týmových paddocků z listopadu 2025 přicházejí různé zprávy, který tým vede v šíleném závodě o požadavky pro motory F1 pro rok 2026. 50/50 hybridní rozdělení, udržitelné palivo, potenciální maximální rychlost 400 km/h – jedná se o největší změnu předpisů za posledních deset let a pořadí pohonných jednotek rozhodne o příštím mistru světa. Podle různých zdrojů je na tom prý nejlépe Mercedes-AMG, za ním následují Aston Martin (Honda), Ferrari, Red Bull Ford, Audi.
Za jednoho z hlavních kandidátů na úspěch v příští sezoně je po nepříliš úspěšných letech považován Mercedes-AMG. Německý tým vyvinul nový pohonný agregát. Mercedes bude i nadále dodávat své motory také týmům McLarenu, Williamsu a nově také francouzskému Alpine. Naopak Aston Martin přechází od nové sezony k Hondě, která ukončila spolupráci s Red Bullem. Red Bull nasadí poprvé v historii vlastní motor Powertrains vyvinutý v kooperaci se značkou Ford. Ferrari zůstane u vlastních motorů, nadále pak bude zásobovat Haas a také nově vzniklý tým Cadillac. Ve zlepšení oproti minulé sezoně doufá také tým Audi. Obecně by měla nová pravidla a technické nároky na motory zvýšit šance na úspěch menších a chudších stájí. Ať už v jednotlivých Velkých cenách nebo v celkovém pořadí seriálu F1.

Který tým se nejlépe popasuje s novými podmínkami. Budou nová pravidla sedět nejvíce Mercedesu-AMG? Uspěje v jeho vozech zkušený Georg Russel nebo velmi mladý, ale nadějný jezdec Kimi Antonelli? Nebo potrvá nadvláda McLarenu a Red Bullu? Nebo dojde k znovuvzkříšení Lewise Hamiltona v barvách Ferrari? Prosadí se výrazněji jezdci méně bohatých týmů? Na odpovědi na tyto otázky si musíme počkat až do března 2026, kdy začne nový ročník Formule 1.
Zdroje: fia.com/F126, www.youtube.com/@F1Unchained, skysports.com, livesport.cz

Sledovat v Google Zprávách