Klenoty autobazarů: 3 luxusní značky vozů, které se vyplatí koupit jako ojeté
Možná také sníte o luxusním autě, kde si můžete užívat dokonalé zpracování, ticho na palubě a sílu pod kapotou. Jenže pořizovací cena takového nového vozu je pro většinu prostě nemyslitelná. Naštěstí jsou tu ojetiny, které nám umožní si tento sen splnit.
Dejte si však pozor na pravidlo, které zná každý, ale rádi na něj zapomínáme: „Kdo chce mít opici, musí mít i na banány.“ Nákup ojetého luxusu se může stát jak ultimátní pastí, tak i nejchytřejší příležitostí.
Ano, pořizovací cena je lákavě nízká, ale servisní náklady zůstávají prémiově vysoké. Klíčem k úspěchu je tedy chytrý nákup, stačí se zamyslet jen nad dvěma body, a to vybrat spolehlivý model, a především zvolit správného prodejce.
Proč se může i skvělá příležitost změnit v past?
Proč jsou najednou ta prémiová auta tak levná? Může za to extrémní ztráta hodnoty, takzvaná amortizace. První majitel zaplatí statisíce za nejnovější technologie a výbavu, kterých se druhý majitel o pět let později spíše bojí. Navíc cílová skupina pro ojetou limuzínu s velkým motorem je malá, což tlačí cenu rapidně dolů.
To je vaše šance. Ale pozor! Některá auta jsou levná právě proto, že jsou to finanční pasti. Staré Porsche Cayenne nebo Audi Q7 první generace seženete klidně za 150 000 Kč. Zní to skvěle, ale servisně je to sebevražda, kde jen výměna rozvodů může stát víc než celé auto.
Proč pro klenot do autobazaru?
Samozřejmě, že záleží i na správném výběru prodejce. Nákup drahé ojetiny od soukromé osoby je čistý hazard. Když se za týden ukáže skrytá vada na motoru, máte často smůlu.
Naopak renomovaný autobazar je váš filtr a záchranná síť. Ze zákona vám jako právnická osoba musí dát minimálně 12měsíční odpovědnost za skryté vady. U prémiového auta, kde oprava převodovky stojí sto tisíc, je to pojistka k nezaplacení.
Velké bazary navíc fungují jako kurátoři, protože tisíce špatných aut ročně odmítnou vykoupit kvůli stočenému tachometru, nejasné historii nebo špatnému technickému stavu. Při nákupu na soukromý inzerát tak paradoxně riskujete, že koupíte přesně ten kus, který solidní bazar kvůli jeho stavu vůbec nechtěl.
Nejchytřejší cestou jsou pak certifikované programy jako Volvo Selekt nebo Das WeltAuto (pro Audi a VW). Tady dostanete prověřené auto s jasnou historií, a hlavně s plnohodnotnou zárukou.
Jaké jsou tedy ty 3 značky, které v autobazarech považujeme za skutečné klenoty?
Které vozy tedy hledat? Vybrali jsme tři značky, které představují tři různé, ale stejně inteligentní přístupy.
Lexus je volba rozumu i ticha
Prémiová divize Toyoty je synonymem pro spolehlivost. Zatímco evropská konkurence svádí boj s úniky oleje a fatálními závadami, Lexusy vedou statistiky spolehlivosti. Jejich největší síla je hybridní systém, který je léty prověřený a spolehlivější než samotné auto.

Nákupem hybridního Lexusu se zcela vyhnete všem strašákům německých ojetin, protože vám odpadají starosti s filtry pevných částic, drahými vstřikovači i opotřebovanými turbodmychadly.
Ale pozor, existuje jeden model, který je pastí, a to Lexus IS 220d. Jediný a velmi problematický diesel, který kdy Lexus v Evropě nabízel. Od tohoto auta dejte rychle ruce pryč.
Švédské tanky
Volvo je chytrá, bezpečná a robustní alternativa k německé trojce. Nejlepší volbou, kterou teď najdete v bazarech, jsou téměř nezničitelné pětiválcové motory. Tyto agregáty, zejména v dieselovém provedení (D5), jsou úžasně pružné, robustní a při správné údržbě vydrží obrovské nájezdy.
I v případě Volva však platí: „Není všechno zlato, co se třpytí.“ Mluvíme tu o dieselových motorech 1.6D, které jsou na těžká Volva příliš slabé a rychle se tak opotřebí.

Audi je přesně na hraně
Audi trpí přímo masivní ztrátou hodnoty. Za zlomek ceny dostanete pohon Quattro a špičkový interiér. Ale u Audi si nikdy nemůžete koupit jen značku. Zaměřte se pouze na konkrétní kombinaci motoru a převodovky, jako je Audi Q5 (1. generace) s motorem 3.0 V6 TDI. Klíčové je hledat ho s klasickou automatickou převodovkou Tiptronic, která je odolná a má hladký chod.
Pastí pak mohou být všechny ostatní kombinace, především pak starší motor 2.0 TFSI a dvouspojková převodovka S-Tronic (DSG). Ta je sice rychlá, ale její oprava je extrémně drahá.
Nákup luxusní ojetiny je nejchytřejší, ale i nejrizikovější cesta k prémiovému autu. Abyste si tenhle dar užili, musíte splnit dvě věci. Zaprvé, vybrat ten správný klenot, a hlavně mít rezervu na „ty pomyslné banány“.
Zadruhé, koupit ho chytře. Nákup v prověřeném autobazaru, ideálně s certifikovaným programem, vám dá právní ochranu a klidné spaní, které u soukromého inzerátu nikdy mít nebudete.
Zdroje: autosalon.tv, autojournal.cz, autoforum.cz

Sledovat v Google Zprávách