Tento nový trik zlodějů se šíří Českem jako mor. Ohroženi jsou zvláště majitelé drahých škodovek
Krádeže aut se v Česku znovu nadechují a zloději už dávno nepoužívají šroubovák a drát. Dnešní lovci aut mají v kapse elektroniku, která obejde zabezpečení rychleji než dřív stačila hrubá síla. Největší riziko přitom nesou populární a dobře prodejné modely, což jsou u nás hlavně Škoda Octavia, Superb a Kodiaq. Důvod je prostý: velká poptávka po náhradních dílech a sdílená koncernová elektronika, kterou lze napadnout jedním typem zařízení.
Důvěra v neprůstřelnou bezklíčovou techniku taky dostává trhliny. Metody jako přenos signálu klíče už známe, ale novější finty jdou ještě hlouběji do útrob auta. A právě na ně se zloději v posledních měsících specializují.
Trik zlodějů: CAN injection přes světlomet
Nejrozšířenější novinkou je tzv. CAN injection. Zloděj si mechanicky otevře přístup k přednímu světlometu, kde vede kabeláž propojená s komunikační sítí vozidla – tzv. CAN Bus. Do ní napíchne malé zařízení (často maskované třeba jako Bluetooth reproduktor), které začne do sítě posílat falešné zprávy, jako by je vysílal originální klíč či řídící jednotka. Auto pak samo uvěří, že je klíč přítomen, odemkne se a uvolní imobilizér. Celé to může trvat jen pár desítek vteřin a obejde to klasický alarm i blokaci startu. Tuhle metodu už detailně popisují zahraniční automobilové magazíny a bezpečnostní blogy a v praxi ji vidíme i v Evropě.
Proč jsou zrovna Škody hlavním terčem
Zloději neloví náhodně. Vybírají auta, která jsou všude a jejich díly ještě víc. Octavia, Superb a Kodiaq patří u nás k nejrozšířenějším, takže každé rozbité čelo, převodovka či interiér se na černém trhu promění v hotové peníze. Policie i média roky popisují, jak kradené vozy končí rozřezané na díly nebo míří do zahraničí. Část aut zmizí za hranice, ale velká část se rozprodává doma, protože poptávka po drahých dílech je stabilně vysoká.

Druhý důvod je technický: Škody sdílejí v rámci koncernu Volkswagen rozsáhlé elektronické platformy a komponenty. To šetří výrobcům náklady, ale z pohledu zlodějů to znamená jackpot: jedno zařízení a jedna metoda dokáže fungovat na desítkách příbuzných modelů různých značek. Když tedy funguje trik na Octavii, často stejně dobře zabere i na Superb, Kodiaq či příbuzné volkswageny a seaty.
Bezklíčové systémy nejsou všelék
Už dříve se ukázalo, že bezklíčové odemykání lze přemostit přenosem signálu klíče (tzv. relay attack). To je pořád aktuální riziko hlavně u aut, která nemají pokročilou ochranu proti zesílení signálu. CAN injection jde však dál: nepodvádí jen anténu pro klíč, ale komunikuje přímo se sítí auta, a tím napodobí i zprávy pro imobilizér. Zloděj tak obejde prvky, které měly být poslední záchranou.
Jak se bránit – realisticky a hned
Stoprocentní záruka neexistuje, ale kombinace kroků umí riziko dramaticky snížit:
- Ztížit fyzický přístup ke světlům a konektorům. Parkovat čelem ke zdi, do garáže, pod kamerou. V ulici hledejte místo, kde kdokoliv u nárazníku bude nápadný.
- Mechanická zábrana řazení/volantu. Starý dobrý železář zloděje zdrží a často odradí. Čas je nepřítel každé krádeže.
- Pouzdro typu Faraday pro klíč (hlavně doma a v kanceláři), vypnutí „keyless“ v menu, pokud to vůz dovolí. Chrání to před přenosem signálu, byť neřeší CAN injection.

- Dodatečné imobilizéry a skryté odpojovače. Aftermarket ochrany s vlastní autentizací mohou vyžadovat další krok k povolení startu.
- Zamknout OBD zásuvku a hlídat softwarové aktualizace. Některé útoky začínají přes diagnostiku. Ptejte se v servisu na aktualizace zabezpečení.
- Neignorovat ošoupaný nárazník. Drobné uvolnění plastů či podivně povytažený světlomet může být příprava na krádež. Řešte to hned.
Kolik aut mizí a kde je to nejhorší
Data z roku 2023 ukazují v Česku přes 4,5 tisíce odcizených motorových vozidel a meziročně zlom trendu. Krádeže jsou silně koncentrované v městských aglomeracích, typicky na sídlištích a velkých parkovištích, kde má pachatel klid a anonymitu. Interaktivní mapy z posledních let ukazují, že jde o dlouhodobý vzorec: ulice a čtvrti se opakují.
Proč se CAN injection šíří
Zabezpečení uvnitř aut historicky řeší hlavně bezpečný provoz (aby si řídicí jednotky rozuměly rychle a spolehlivě), ne kybernetický útok z ulice. CAN Bus je starší standard bez šifrování a autentizace, je elegantní pro výrobu, ale lákavý pro zneužití. Výrobci už pracují na protiopatřeních, jenže na silnici jezdí miliony vozů s dřívější architekturou. A ty budou v provozu ještě dlouho.
Co z toho plyne pro majitele Škody
Pokud je vaše auto v kurzu, typicky dobře vybavená Octavia, Superb nebo Kodiaq, počítejte s tím, že jste zajímavý cíl. Nepodceňujte parkování, spojte mechaniku s elektronikou a dávejte si pozor na drobná poškození čelní části. Když už investovat, pak do řešení, které zloději přidá minuty navíc: mechanická pojistka + deaktivovaný „keyless“ doma + doplňkový imobilizér je dnes rozumné minimum. A ano, i obyčejná kamera nad stáním a trochu nepohodlné parkování čumákem ke zdi dělají zázraky.

Sledovat v Google Zprávách