Nepoctiví bazarníci přišli se „zimním trikem“, který udělá skvělé auto i z totálního šrotu
Nákup ojetého auta může být celkem dobrodružná mise na vlastní nebezpečí. Obzvlášť v zimě, která je pro vozy nejnáročnějším obdobím, se technické závady lépe odhalí i laickým okem. Dejte si však pozor na vykutálené bazarníky, kteří svými fintami dokážou i „totální šrot“ proměnit v rádoby skvělé auto.
Poptávka po ojetých vozech je na trhu obecně velká a dost často převyšuje nabídku. Každý chce navíc bezpečné a spolehlivé auto bez skrytých vad. Spolu s rostoucí poptávkou ale roste i počet triků, které někteří prodejci opakovaně používají, aby zamaskovali reálný stav auta. Hlavním problémem je, že laik, který autům opravdu nerozumí, často vidí jen čistý interiér a hezký lak, zatímco to nejdůležitější skrývají právě útroby vozu.

Proč je nejlepší kupovat auto právě v zimě?
Tohle tvrzení vás možná překvapí, ale spousta mechaniků se shoduje, že je zimní období tím úplně nejlepším časem na koupi ojetého auta. Důvod je prostý: nízké teploty, na rozdíl od letních tropů, nemilosrdně odhalí problémy s motorem, baterií či různé úniky kapalin.
A zde právě narážíme na jeden z nejčastějších triků zimní sezóny. Nepoctivý prodejce totiž nastartuje auto ještě před vaším příjezdem, aby se zahřálo. Start, který potom uvidíte, bude pravděpodobně ukázkový, ale ve skutečnosti vám nejvíce odhalí právě onen „studený“ start. Jestli motor chytne ihned, zda nekolísají otáčky, jestli se z auta nečoudí a zda je baterie dostatečně silná.
Také věnujte pozornost třeba tomu, jak auto topí a zda topení nezapáchá. Při zkušební jízdě sledujte, jak se chová podvozek, zda se tam něco neklepe při jízdě na různém povrchu a podobně.
Nejčastější triky nepoctivých bazarníků
Zahřívání motoru bohužel ani zdaleka není jedinou fintou. Prodejci mají většinou další esa v rukávu, která průběžně používají. Prvním a nejběžnějším z nich jsou stočené kilometry, proto pečlivě prověřujte historii vozidla. To samé se týká i situace, kdy se prodejce tváří, že auto nikdy nebylo bourané, nebo že na něm nikdy nebyla žádná škoda. Tyto údaje se dají lehce dohledat důkladným prověřením.
Pokud jste někdy kupovali starší vůz, tak jste možná také slyšeli příběh o starém pánovi, který měl údajně vozidlo jen na ježdění do obchodu a na chatu. Tohle je velmi známá finta, jak auto udělat atraktivnějším, ale realita je taková, že vozy často píšou rodinní příslušníci třeba na dědečky kvůli levnější pojistce.
Možná jste se sami setkali s otřepanou větou: „Máme dalšího zájemce, už je na cestě.“ Tohle často nebývá pravda, spíš jde o vyvíjení tlaku, abyste nepřemýšleli a auto rychle koupili. Pořízení auta není levná záležitost a detailní promyšlení je klíčová věc.

Jak se nenechat nachytat?
I když je koupě ojetého vozidla vždy tak trochu risk, správným přístupem můžete rizika přinejmenším minimalizovat. Základem je důslednost a nenechat se do ničeho tlačit. Trvejte na zkušební jízdě, kde si vyzkoušíte i rychlejší tempo auta a případně i delší trasu, než jen kolem bazaru.
Pokud to jde, prověřte si předem stav vozidla, protože féroví prodejci často u nabídek zveřejňují VIN kód, případně o něj požádejte. Musí vždy souhlasit s technickým průkazem. Díky němu zjistíte skutečnou historii vozidla, jako je počet majitelů a případné nehody. Určitě si pečlivě přečtěte kupní smlouvu, zda je tam opravdu uvedený reálný stav vozidla, aby případné skryté vady později nešly na vaši hlavu. Pokud plánujete financování pomocí úvěru, volte vždy raději banky.
Nestyďte se vzít si s sebou nezávislého mechanika, který vám s koupí poradí. Férový prodejce by neměl mít problém s vlastní diagnostikou vozu. Pokud se ale bude cukat, určitě zbystřete.
Zdroje: garaz.cz, e15.cz, autosalon.tv

Sledovat v Google Zprávách