Německem se šíří strach. Největší automobilka propouští 25 000 zaměstnanců
Jedna z největších propouštěcích akcí v rámci automobilového koncernu Volkswagen zasáhne až 35 000 pracovních míst. Automobilka oficiálně uzavřela s odbory IG Metall a Radou zaměstnanců plán, který se týká rozsáhlé restrukturalizace. Oficiálně se tento plán nazývá Zukunft Volkswagen. Má to být krok, který přiblíží koncern k výraznějšímu přechodu k elektromobilitě a zvýrazní digitalizaci v rámci výroby. Navíc se očekává, že se tímto zvýší konkurence schopnost Volkswagenu v rámci automobilového průmyslu.
Celý proces, který má trvat až do roku 2030, by měl ušetřit až 15 miliard eur ročně na nákladech, z čehož jen 4 miliardy budou z pracovních nákladů a dalších strukturálních změn. Samotné odbory označují tento krok za jeden z největších otřesů v dějinách automobilky a německé mediální prostředí se vyjadřuje ve smyslu konce starých jistot. Média navíc upozorňují i na situaci, která nastane v jednotlivých regionech, kde může mít propouštění velký vliv na jejich fungování. V současnosti Deutsche Walle potvrzuje, že je oficiálně ukončených 25 000 pracovních poměrů.
Odchody do důchodu jako atraktivní ukončení
S velmi zajímavou zprávou přišel deník Handelsblatt, který uvedl, že až 18 000 z 25 000 zaměstnanců odchází z koncernu formou programů předčasného odchodu do důchodu. Má se jednat o mnohem příjemnější a lákavější způsob, jak se se zaměstnanci rozloučit. Při postupném odchodu do důchodu by měl každý zaměstnanec získat mezi 78 až 95 % svého předchozího čistého platu. Navíc se automobilka angažuje na hrazení příspěvků na důchodové spoření, a k tomu doživotně kompenzuje polovinu rozdílu v důchodu. Takže se dá předpokládat, že pro tuto generaci odchozích nebude opuštění továren devastačním životním krokem.

Druhou skupinou jsou ti, kteří opouští Volkswagen dobrovolně. Ani na ty ale nebude automobilka zapomínat. Měli by brány závodu opouštět ze zajímavým odstupným v kapse. Podle deníku Handelsblatt si nejnižší platová třída, což je 1. a 2., po deseti odpracovaných letech přijde téměř na jeden a čtvrt milionu korun. Pokud zaměstnanec odpracoval 20 let tak si odnese 2,5 milionu korun. A v tomto módu bylo zatím uzavřeno 2 000 dohod. „Je dobré vidět, že opatření mají efekt,“ uvedl pro deník RND na téma odchodů dohodou šéf značky VW Thomas Schäfer. Navíc připomněl, že v plánu bylo snížit osobní náklady automobilky o 1,5 miliardy eur, což je asi 30 %, čehož už v této chvíli Volkswagen podle něj dosáhl v továrnách v Emdenu, Wolfsburgu a Zwickau. Změny se dočkají i tamní výbory: „Každý třetí výbor v rámci značky byl zrušen,“ uvedl šéf značky Schäfer
Reakce lídrů jsou rozporuplné
Jelikož závody opustí takový obrovský počet zaměstnanců, tak logicky dojde i k omezení výroby automobilů. Očekává se, že se výrobní kapacita sníží až o 734 000 vozidel ročně, což je značná redukce. A vzhledem k tomu, že se jedná o obrovský tovární koncern nejen v Německu, ale v celé Evropě, tak se očekávalo, jak na tyto zprávy zareagují nejvyšší němečtí představitelé.

Se svou reakcí přišel například německý kancléř Olaf Scholz, který zhodnotil krok Volkswagenu jako sociálně přijatelný a důležitý pro udržení Německa jako klíčového průmyslového centra. Podporu tomuto rozhodnutí vyjádřila i automobilka Porsche: „Společnost Porsche SE vítá dohodu dosaženou mezi společností a zástupci zaměstnanců. Dohodnutý katalog opatření významně přispívá ke strukturálnímu a udržitelnému snížení nákladů.“
Značně neutrálnější tón už mělo vyjádření hlavního ekonoma Hauck Aufhaeuser Lampe Alexandera Kruegera: „Na první pohled to vypadá jako kompromis, se kterým obě strany víceméně smíří… I další společnosti usilují o snižování počtu pracovních míst a VW se zdá být jen začátkem.“
Je tedy evidentní, že tento krok zanechal velkou odezvu a celý proces bude i nadále probíhat, protože konečné datum pro redukci zaměstnanců je nastaveno až na rok 2030. Nicméně v budoucnu čekají Německo volby krajského formátu a je otázkou, jak se k redukci Volkswagenu s dopadem na tamní ekonomiku postaví noví političtí aktéři.
Zdroj: Merkur.de, ntv.de, handelsblatt.com, investing.com

Sledovat v Google Zprávách