Hlasování řidičů: Který asistent v autě je v roce 2025 ten úplně nejhorší? Dejte nám vědět
Moderní technologie v automobilech řadě z nás výrazně usnadnily život. Málokdy si dnes dokáže představit jízdu například bez posilovače řízení. Zároveň se však na trhu objevily takzvaní asistenti. To jsou služby, které vás například upozorní při překročení určité rychlosti anebo při vybočení z jízdního pruhu. Záměr jistě dobrý, výsledek je však pro mnoho řidičů noční můrou.
Pod zkratkou ADAS se skrývá anglická fráze Advanced Driver Assistance Systems. V češtině se těmto elektronickým systémům říká jízdní asistent. Používají senzory jako radar, laser, kamery anebo ultrazvukový senzor, aby vyhodnotily situaci na silnici podle okolí vozu. Při nebezpečí buď vydají varovný signál, nebo přímo zasáhnou do řízení.

Druhy asistentů
Se stále novějšími technologiemi vznikají stále sofistikovanější systémy na asistenci řízení. Některé jen vydávají varovné signály. Jedná se zpravidla o senzory snímající blízkost k okolním objektům. Většinou vydávají výrazný zvuk a upozorňují tak na možné riziko kolize. Existují však i vizuální podpůrné systémy. Ty zahrnují třeba sledování mrtvého úhlu. Systém snímá oblast za zadními boky auta a na blížící se auta upozorňuje zpravidla vizuálně ve zpětných zrcátkách.
Dalším druhem jsou systémy, které napřímo zasahují do řízení nebo chodu auta. Jedním z nejčastějších v moderních autech je asistent jízdy v pruhu. Ten snímá okraje silnice a v případě vybočení z jízdního pruhu. V případě nebezpečné změny směru pohne volantem tak, aby se dráha srovnala. Dalším takovým je automatické svícení. Ten buď zapíná světla v případě setmění, nebo přepíná mezi dálkovými a potkávacími světly.
Cukání volantem a otravné pípání v rychlosti
V praxi však může být výsledek pro mnoho řidičů být spíš na obtíž. Při některých situacích mohou velmi výrazně rozptýlit od řízení. To může být případ u automatického zapínání stěračů. Pokud je senzor například nastaven na vysokou intenzitu, mohou se někdy stěrače spustit i ve chvíli, kdy by to řidič ještě nepovažoval za nutné. To dokáže pořádně vylekat. A pokud například asistent světel nefunguje správně, můžete být na silnici za oslňování protijedoucích aut za velkého hulváta.
Nejnovější automobily musejí navíc podle nové vyhlášky EU obsahovat i systémy na omezování rychlosti. Ty sice auto aktivně nezpomalují, ale při překročení určité rychlosti začnou vydávat hlasité pípání. To trvá, dokud řidič znovu nezpomalí pod limit senzoru. Pokud si však sám řidič nenastaví limit, může se nervy drásajícího pípání bát maximálně jen při průjezdech německých dálnic bez omezení rychlosti. Zákonem daná hranice je totiž 180 km/h.

Který je ten nejhorší
Moderní systémy mohou být přítěží hlavně třeba pro řidiče seniory, zvyklé na starší modely aut. Při koupi nového vozu může být celá řada nových vychytávek, kontrolek a displejů nesmírně přehlcující. Stejně tak však mohou být zaskočeni mladí řidiči, kteří si poprvé v životě pořizují pořádné nové auto.
Jaký však je ten úplně nejhorší a nejotravnější systém zůstává na osobních preferencích. Někdo se vyleká pokaždé, když mu projde kolem auta chodec a senzory začnou hlasitě pípat. Jiní zas nenávidí systém Start/Stop, kdy auto automaticky vypíná a zapíná motor při popojíždění. A někteří třeba nesouhlasí se zásahy do jízdy ze strany asistenta jízdy v pruhu. Dejte nám vědět v komentářích a hlasujte o podle vás nejhorším jízdním asistentovi.
Zdroje: Garáž.cz

Sledovat v Google Zprávách