Mercedes představil vůz budoucnosti inspirovaný sci-fi Avatar: Takto mají vypadat všechna auta do 20 let
Budoucnost dopravy už dávno není jen o elektřině a autonomním řízení. Mercedes-Benz ukázal, že auto může být živým organismem, který dýchá, reaguje a komunikuje s člověkem i přírodou. Model VISION AVTR je fascinující pohled do budoucnosti automobilového světa, který spojuje technologii, estetiku a respekt k planetě.
Když se na začátku roku 2020 v Las Vegas rozsvítila světla veletrhu CES, většina přítomných čekala další elektrický koncept. Jenže Mercedes-Benz přivezl něco, co připomínalo spíš scénu z filmu než běžné auto. VISION AVTR, inspirovaný světem Pandory z kultovního snímku Avatar, spojil vizi přírody, technologií a designu do jednoho celku. Výsledek působí jako most mezi světem lidí a světem, který zatím známe jen z fantazie.

Design z jiného světa
VISION AVTR působí, jako by přiletěl z budoucnosti. Karoserie s plynulými liniemi nemá ostré přechody ani hrany. Vše na autě plyne v jednom elegantním oblouku. Tento styl se nazývá One Bow a vychází z myšlenky propojit exteriér a interiér do jednotného organismu. Zadní část zdobí třiatřicet pohyblivých prvků, které reagují na okolní prostředí i na pohyb řidiče. Vypadají jako šupiny a dávají vozu dojem, že dýchá.
Interiér působí jako prostor pro meditaci i řízení zároveň. Klasický volant tu nenajdete. Řidič ovládá auto dotykovým ovladačem uprostřed, který reaguje na pohyb ruky i srdeční tep. Materiály uvnitř jsou udržitelné a přirozené. Veganská kůže, dřevo Karuun z rychle rostoucího ratanu a recyklované prvky vytvářejí prostředí, které působí klidně a luxusně.
Technologie, které propojují člověka a vůz
Pod hladkým povrchem se skrývá technologie, která posouvá hranice mezi člověkem a strojem. Mercedes při vývoji experimentoval s takzvaným brain computer interface, systémem, který dokáže číst mozkové vlny a přenášet myšlenky do ovládacích příkazů. Stačí se soustředit na určitou funkci a auto ji rozpozná. Je to krok k době, kdy vůz nebude jen stroj, ale společník, který vnímá náladu svého řidiče.
Pohon zajišťují čtyři elektrické motory s výkonem přes 350 kilowattů, které dokážou hýbat každým kolem samostatně. Auto zvládne pohybovat i do stran, takže působí lehce a obratně i v úzkém prostoru. Energii mu dodává pokročilá grafenová baterie, která nevyužívá vzácné kovy a po skončení životnosti ji lze znovu zpracovat bez zátěže pro přírodu.

Kam směřuje budoucnost automobilů
VISION AVTR zatím zůstává studií, ale jeho myšlenky se mohou stát skutečností. Mercedes naznačil, že v příštích dvou dekádách se automobil stane víc než dopravním prostředkem. Bude komunikovat s okolím, reagovat na náladu člověka a stane se součástí přírodního cyklu. Budoucnost designu se bude točit kolem propojení člověka a stroje, kde auto nebude jen nástroj, ale partner, který chápe svého řidiče a reaguje na jeho emoce.
Důležitou roli získá respekt k přírodě a materiálům. Místo tradičních kůží a kovů přijdou ekologické kompozity a recyklovatelné prvky. Každý prvek vozu bude promyšlený tak, aby měl svůj smysl a ladil s prostředím. Čisté zdroje energie nahradí těžbu vzácných kovů a nové baterie budou lehčí, účinnější a přívětivější k planetě. Změní se i způsob ovládání. Intuitivní interakce nahradí tlačítka a displeje, aby se člověk cítil s vozem propojený přirozeně, téměř instinktivně.
Estetika automobilů budoucnosti bude hledat rovnováhu mezi technologií a uměním. Každý tvar, světlo i pohyb se stane součástí příběhu, který nebude jen o jízdě, ale o prožitku. Zatímco dnešní auta se chlubí výkonem a softwarem, ta zítřejší budou mluvit jazykem empatie, udržitelnosti a harmonie.
Nová éra, kde technologie dýchá s člověkem
VISION AVTR není jen ukázkou technických možností, ale také filozofií. Mercedes-Benz jím připomíná, že budoucnost nemusí být studená a odosobněná. Může být lidská, krásná a přirozená. Vůz, který vypadá jako živý tvor z jiného světa, nám dává nahlédnout do éry, kde technologie a příroda konečně přestanou stát proti sobě. Pokud se tahle vize naplní, čeká nás doba, kdy se do auta nebude jen nasedat, ale bude se s ním žít naplno.
Zdroje: Auto.cz, fDrive, Hybrid.cz

Sledovat v Google Zprávách