Lichtenštejnsko se pokusilo vyrobit nejrychlejší auto světa. Skončilo to největším trapasem v historii
Vyrobit nejrychlejší auto na světě bylo snem výstředního konstruktéra Xavera Jehlea z Lichtenštejnska. Cesta za ním se podobala vaření guláše někým, kdo na něj nezná recept. Do kotlíku naházel prakticky všechno, co mu přišlo pod ruku. Výsledkem je jedno z nejbizarnějších aut, které kdy vyjelo na silnici. Místo splněného snu si Jehle uřízl pořádnou ostudu.
Automobilový průmysl by si s Lichtenštejnskem, jednou z nejmenších evropských zemí, spojil málokdo. Už vůbec by nikoho nenapadlo, že se tam pokusí vyrobit nejrychlejší auto světa. Výstřední konstruktér Xaver Jehle měl ale sen, kterého se nehodlal vzdát.
Podnikavého ducha Jehle nezapřel. V 70. letech začal jako výrobce návěsů pro náklaďáky nebo osvětlení přistávacích drah na letištích. Záhy se věnoval také plážovým buginám a tuningu italských aut. Obyčejné osobáky měnil na výkonné sporťáky. A právě to mu vnuknulo nápad vytvořit si vlastního závoďáka.
První verze vyvolávala pochyby
V roce 1982 tak z konstrukční linky vyjelo první auto nesoucí jeho jméno. Jehle Saphier mělo podvozek i motor z Volkswagenu Brouk. Čtyřválec o objemu 1,5 litru měl původně 54 koní, Jehle je navýšil na 90. Maximální rychlost tak byla 170 kilometrů v hodině.

Pohled na něj však vyvolával pochyby, zda se vůbec rozjede. Jehle totiž vsadil na klínovou karoserii ze sklolaminátu. Nízká příď a vysoká záď měla dodat na aerodynamice. „Hledal jsem naprosto jednoznačnou čistou podobu. Právě tahle mi v mém úsilí vyšla jako jediná možnost,“ vysvětloval Xaver Jehle v dobové televizní reportáži.
Pozornost automobilových nadšenců se Jehlemu přitáhnout podařilo. Auto se objevovalo v odborných magazínech napříč západní Evropou. Jehle však tušil, že maximální rychlost 170 kilometrů za hodinu milovníkům rychlých kol stačit nebude. Postupně do auta montoval různé motory, až se mu honba za nejrychlejším vozem světa vymkla z kontroly.
Trapas před celým světem
Rozhodl se, že začne vyrábět model s motorem z Lamborghini Countach. Mělo jít o dvanáctiválec s 1 000 koňmi, který by dokázal dosáhnout rychlosti 400 kilometrů v hodině. Jenomže místo nejrychlejším autem to skončilo největším trapasem v historii závodních automobilů. Zprovoznit se mu ho totiž nepodařilo. „Byla to pochopitelně jen teoretická rychlost. Myšlenku jsem musel opustit. Postavit vůz pro takovou rychlost je kvůli aerodynamice příliš náročné,“ prohlásil tehdy.

Auto, které jezdí stejně rychle jako moderní vlaky, tak navždy zůstalo jen v hlavě Xavera Jehlea. Po fiasku se snažil o další model, kterému dal název Jehle Artemis. Návrh byl ale ještě složitější a prototyp už se mu nepodařilo zhmotnit. A možná je to dobře.
Do roku 1991 se prý Jehlemu podařilo vyrobit dohromady 20 kusů modelu Saphier. Každý z nich má prý jiný motor. Potom však snahy o lichtenštejnská závodní auta vzdal a věnoval se jiným aktivitám. Výrobní hala ale dodnes stojí a je obklopená vraky aut. Povídá se, že konstruktér tam schovává i jeden pojízdný Saphier, kterým se čas od času prohání po svém podnikovém areálu. I když se to nepovedlo a auto vyvolává úsměv, rozhodně jde o hodně odvážný počin, na který se bude ještě dlouho vzpomínat.
Zdroje: cartefacts.com, zavolantem.cz, autosalon.tv

Sledovat v Google Zprávách