Před koupí auta z bazaru si zkontrolujte detail na zadní části. Podvodníci na něj zapomínají
Nákup ojetého auta z bazaru je v dnešní době vysokých cen dobrým nápadem, pokud nemáte neomezený rozpočet, ale přesto chcete jezdit v hezkém a zachovalém voze. Jenomže cesta za ním může být trnitá a prodrat se přes možné podvodníky nemusí být snadné. Často se před vámi budou snažit zatajit, že má vozidlo za sebou bouračku. Naštěstí zapomínají na detail, díky kterému je dokážete včas odhalit.
Podvody a nečestné triky bazarů a dalších prodejců ojetých aut tady byly, jsou a bohužel vždycky budou. Klíčem k úspěchu je s nimi počítat, připravit se a vyzrát nad nimi.
„Víc než kde jinde zde platí staré známé přísloví: dvakrát měř, jednou řež. Nákup ojetého auta v bazaru sice může být stejně bezpečný jako nákup nového vozu v autosalonu, je ale potřeba se na jeho koupi poctivěji připravit,“ radí Tomáš Smolík z pojišťovny právní ochrany D.A.S. „Prodejců, u kterých je možné ojetý vůz koupit, je mnoho. Typově si ale můžete vybrat z různých zdrojů, jako jsou autobazary, soukromníci nebo autorizovaní prodejci. Každý z nich má přitom samozřejmě své výhody a nevýhody,“ dodal.
Snaha utajit havárie
Snad nejčastějším nešvarem, s nímž se při pořizování ojetiny můžete setkat, je zatajování dřívějších autonehod. Skoro každý inzerát uvádí, že je vozidlo nehavarované, anebo jeho stav nezmiňuje vůbec. Není reálné, aby většina nabízených aut nikdy nebourala. Jednou z možných příčin je, že prodejce o nehodě neví. Ve druhém, horším případě, o tom vědomě lže. A to je velký problém, neznalost způsobů předešlých oprav může řidiče i spolujezdce při potenciální další nehodě ohrozit na zdraví i na životě.

Pokud nechcete naletět a koupit bouraný vůz, vždycky si ho skutečně detailně prohlédněte. Zaměřit byste se měli na zadní část auta. Podvodníci se vždy snaží, aby co nejlépe působilo zepředu, a na kufr a nárazník se už tolik nesoustředí. Můžete tam tak objevit stopy po opravách.
Stočený tachometr
Čím menší nájezd, o to vyšší si prodejce může stanovit cenu. Stáčení tachometrů rovněž patří mezi nejčastější podvody s ojetými auty. A často vás tím nepoctivci připraví o desítky tisíc korun. Manuální snížení počtu najetých kilometrů s největší pravděpodobností povede i k chybným hlášením o intervalech servisních prohlídek. To vás pak může přijít velmi draho, když se třeba odvaří motor kvůli nevyměněnému oleji.
Dávejte přednost autům z Česka, u kterých se historie nájezdu dá lépe dohledat. Vyžadujte servisní knížku, záznamy o technických kontrolách nebo zakázkové listy ze servisů. Všímejte si také stavu interiéru, příliš opotřebovaný volant nebo čalounění sedaček může naznačit, že auto najelo víc, než prodejce uvádí.

Stočený tachometr má podle odhadů asi třetina ojetin na trhu. „Dochází k častějšímu stáčení tachometrů nebo se tachometry stáčí o větší počet kilometrů. Kupující by v každém případě měli být obezřetní, a to zejména u vozů nadprůměrného stáří, které mají zahraniční původ, ale také u mladších vozidel, u nichž je stáčení časté zejména v případech, že ročně najedou nad 30 000 km,“ upozorňuje ředitel společnosti Cebia Martin Pajer.
Falešné dokumenty
Řada aut má stále pouze tištěné servisní knížky, se kterými se dá velmi snadno podvádět. Vyrobit falešnou je otázka pár desítek minut. Setkat se můžete s úplně novou, do které podvodník nezanese všechny záznamy o provedených zásazích na vozidle, anebo naopak některé přidá, aby auto působilo nově opraveným dojmem.
Pokud automobilům sami pořádně nerozumíte, je dobrou volbou si na prohlídku vzít známého, který se v nich vyzná. Existuje také řada společností, jež dovedou ojetiny nezávisle prověřit. Rozhodně nekupujte vůz z bazaru, jehož historii si sami nebo zprostředkovaně detailně neprozkoumáte.
Zdroje: novinky.cz, irozhlas.cz

Sledovat v Google Zprávách