Inspekce silniční dopravy začne kontrolovat věc, kterou dosud přehlížela. Auta může rovnou posílat do šrotu
Novela zákona o silničních komunikacích přinesla v roce 2025 jednu významnou novinku týkající se silničních kontrol. Vznikla nová organizace s názvem Inspekce silniční dopravy (neboli INSID). INSID má stanoveny různé kompetence stanovené zákonem o silniční dopravě, zákonem o pozemních komunikacích a zákonem o silničním provozu. Inspekce silniční dopravy zahájila činnost 1. července 2025. A tato inspekce může pomyslně skutečně poslat vaše auto takzvaně do šrotu.
Nový inspekční orgán má rozšířené pravomoci a hlavně již nepotřebuje ke kontrole policii
Pracovníky INSIDu jsou Inspektoři silniční dopravy vykonávající práci přímo v terénu. Svou činnost vykonávají ve služebním stejnokroji nebo v tzv. v civilu. Jejich oděv závisí na povaze konkrétní činnosti a potřebě efektivního výkonu působnosti INSIDu. Hlavní změnou oproti minulosti je navýšení pravomocí inspektorů, kteří dříve působili v příspěvkové organizaci Ministerstva dopravy pod názvem Centrum služeb pro silniční dopravu. Od července letošního roku mají inspektoři pravomoc zastavovat vozidla bez doprovodu Policie ČR a Celní správy. Navíc mohou nově sami udělovat sankce řidičům. Ale bylo jasno, INSID není součástí Policie České republiky, jedná se o organizační složku státu. Primárně se zaměřuje na technický stav vozidel a jeho role je přednostně preventivní. Neřeší agendu jako dopravní policie, jako je šetření dopravní nehod, měření rychlosti, kontroly řidičů na alkohol, kontroly povinného vybavení auta atd.
Ministerstvo dopravy od počátku avizovalo, že nová organizace se bude zaměřovat především na kontroly nákladních automobilů, kamionů, autobusů a dalších vozidel, která slouží k podnikání. Nicméně zákon inspektory opravňuje kontrolovat jakékoliv auto. Ke své práci mají inspektoři INSID tu nejmodernější techniku. Celkově inspekce disponuje 22 mobilními inspekčními jednotkami. Dvě mobilní jednotky jsou specializovány na měření emisí. Další dvě speciální mobilní kontrolní jednotky umožňují inspektorům detailní kontrolu technického stavu vozidel přímo na silnici. Díky technologii používané již v jiných státech je tak možné odhalit závady, které při běžných kontrolách zůstávají skryté. Tyto dva speciály v celkové ceně 25 milionů korun byly po několikaměsíční zkušební fázi do plného provozu nasazeny během letošního listopadu.

V České republice se začala používat nejmodernější kontrolní technologie
Mobilní STK, jak již byla neoficiálně technologie veřejností překřtěna, vypadá v podstatě jako kamion. V něm se ale neskrývá zboží, nýbrž speciální vestavba s administrativním zázemím pro inspektory a technologií srovnatelnou s výbavou klasické STK. Pokud je zařízení vysláno na kontrolní misi do terénu, přijede na vybrané místo u silniční komunikace. Inspektoři poté pomocí hydraulického jeřábu přemístí technologii na zpevněnou plochu. Během několika minut si připraví kompletní kontrolní pracoviště. Mobilní STK jim poté u kontrolovaných vozů umožní měřit například účinek a souměrnost brzd, zkontrolovat řízení nebo zavěšení nápravy, případně měřit emise.
Inspekce silniční dopravy pořídila dva speciálně vybavené kamiony od polského dodavatele. S podobnými jednotkami se tak již mohou čeští řidiči několik let setkat na polských, rakouských nebo maďarských silnicích. Zde je využívají místní kontrolní orgány. U nás byla technologie poprvé představena a použita na dálnici D11 na začátku září. Pavel Bergman, ředitel kontrolní sekce INSID při té příležitosti mj. uvedl: „Mobilní STK prověří vozidlo v terénu prakticky stejně důkladně jako kamenná stanice. Odhalí například nefunkční brzdy, vůle v zavěšení náprav nebo manipulace s emisními systémy. Mnohdy závady, které nejsou bez potřebných technologií zjistitelné. Pokud inspektoři zjistí nebezpečnou závadu, vozidlo přijde o technickou způsobilost k provozu a případně mohou zadržet osvědčení o registraci vozidla (ORV). U nákladních vozidel a autobusů přitom platí roční technická prohlídka. Při nájezdech v řádu stovek tisíc kilometrů ročně se ale stav vozidla může rychle změnit. Proto jsou namátkové kontroly v provozu nezbytné.“

Pokud vlastníte pojízdný „šrot“, měli byste se možná začít bát
Jeho slova tak mohla vystrašit leckterého majitele starších ojetých vozů. A to nejen nákladních. Někteří lidé nazývají jejich miláčky jako pojízdný šrot. Jedním z hlavních důvodů posílení inspekcí je stále se zpřísňující tlak na emise a technický stav vozidel. Například dieselové motory s nelegálně odstraněnými filtry pevných částic (DPF) budou zase o něco více ohroženy kontrolami. Inspektoři mohou zastavovat vozidla s podezřele hodně zakouřenou zadní částí karosérie nebo z viditelně nepřirozeným dýmem z výfuku. Ministr dopravy Martin Kupka se při zavádění mobilní STK snažil výroky pro média uklidit slušné majitele vozů: „Nikdo nebude šikanovat starší vozy – kontrolovat se budou ta, která evidentně nesplňují emisní normy kvůli zanedbané údržbě nebo nelegálním zásahům.“ Faktem je, že pokud inspektoři INSIDu zjistí při kontrole závadu, mohou uložit pokutu na místě nebo nařídit okamžitou technickou kontrolu na stanici STK. A po ní může skutečně nastat situace, že konkrétní auto skončí skutečně jako autovrak do šrotu.
Zdroje: insid.gov.cz, zakonyprolidi.cz, dopravadnes.cz, autotrip.cz

Sledovat v Google Zprávách