Hloupé chyby, které zničí motor v autě během 1 roku. Zatím to moc řidičů neví a pak se diví
Chovat se slušně k autu není nic složitého. Někteří řidiči ale netuší, že určitým jednáním ubližují motoru a tím pádem ho ničí. Pokuste se proto předcházet několika chybám a neignorujte signály, kdy vám dává auto najevo, že je něco špatně.
Vlastnit auto a řidičské oprávnění může v dnešní době každý. Stačí mít peníze na autoškolu a poté i na koupi vozidla. Zároveň je ale potřeba mít finance i na případné opravy a údržbu, která je u každého auta velmi důležitá.
To, kolik peněz budete na provoz vozu potřebovat, závisí i na tom, jak se k autu chováte. Stává se, že někteří majitelé se k autu nechovají zrovna hezky a přitom o tom ani netuší. Zjistěte si proto, kterými chybami řidiči ničí motor ve vozidle nejčastěji a jaké věci by neměli ignorovat.
Nepravidelná kontrola a nedolévání oleje
Mezi časté chyby, kvůli kterým si řidiči ničí motor svépomocí, patří nepravidelná kontrola a nedolévání oleje. Alespoň 1x měsíčně byste se měli podívat pod kapotu a zkontrolovat, jak je na tom hladina. Pokud byste si všimli, že se množství blíží k MIN, dolijte. Správné promazávání motoru a dalších dílů prodlužuje jejich životnost.
Může se stát, že olej bude mizet příliš rychle. To by znamenalo, že se olej dostává pravděpodobně i tam, kam nemá. „Když spotřebuje hodně, znamená to, že je problém. Nekvalitní pístní kroužky a vedení ventilů způsobují nadměrnou spotřebu. Olej se může dostat do spalovací komory přes špatně konstruovaná vodítka ventilů a písty a vznítit se vedle paliva,“ informuje auto a moto portál mechanictimes.com.
Obecně platí, že by mělo vozidlo spotřebovat přibližně 200 až 500 ml na 1 000 km (u benzínového) a 500 ml až 1 litr (u dieselového). Při častějším dolévání bude s autem něco špatně a je potřeba navštívit servis nebo se na vadu podívat svépomocí (pokud se v autech vyznáte).

Studený motor v zimě a zběsilá jízda není tou nejlepší volbou
V zimním období je pro velkou část řidičů každé ráno velmi nepříjemné. Musí totiž jít k autu, na němž je potřeba oškrábat zmrzlá okna a strávit nějakou chvíli v ranních hodinách i v minusových teplotách. Poté se stává, že řidiči nasednou, nastartují a pospíchají do práce, protože kvůli škrábání nyní nestíhají.
Takové jednání ale není pro motor zrovna nejlepší. Mnohem lepší variantou by totiž bylo, když před škrábáním auto nejprve nastartujete, aby mělo čas se alespoň trochu ohřát. Stále ale pamatujte na to, že dokud není auto v zimě zahřáté, nemělo by se s ním jezdit agresivně nebo vytáčet motor do vysokých otáček.
Nedotankování paliva a častá jízda na rezervu
Častou jízdou na rezervu nebo dokonce při dojezdu 0 km si koledujete o to, že velice rychle poškodíte palivové čerpadlo. V téměř každé nádrži jsou nějaké nečistoty. Když je palivová nádrž plná, jsou tyto nečistoty rozmístěny různě. Jakmile ale palivo dochází, začnou se nečistoty shromažďovat na jednom místě a poté by mohlo lehce dojít k tomu, že poškodí palivový filtr nebo samotné čerpadlo.
V zimním období hrozí i to, že čím méně bude nádrž plná, tím více se v ní bude kondenzovat voda, která se poté dostane do paliva.

Vozíte velmi těžké věci a namáháte motor
I vaše auto má hmotnostní limit a ten není dobré překračovat. V případě, že se budete stěhovat nebo chcete odvézt něco těžkého, tento limit si zkontrolujte. Jinak byste mohli poškodit odpružení, brzdy, převodovku a dokonce i motor.
„Pokud jezdíte s autem, jako byste ho ukradli, příliš často, může to ve skutečnosti vést k předčasnému opotřebení motoru. Při prudké akceleraci, prudkém brzdění a spoustě agresivních jízdních vlastností není nutně těžké pochopit proč,“ varuje web slashgear.com před zbytečným namáháním vozidla zběsilou jízdou.
Ignorujete svítící kontrolku, podivné zvuky a zápachy
Svítící kontrolka vždy značí to, že je s motorem něco špatně. Naučte se proto tuto kontrolku neignorovat a ušetříte si hodně peněz. Zároveň neignorujte podivné zvuky, které vaše auto vydává nebo pachy, které jsou cítit v kabině vozidla nebo okolo auta. „Mezi několik potenciálních příčin kontrolky motoru patří problémy se zapalovací svíčkou, poškozený senzor kyslíku, znečištěný senzor hmotnostního průtoku vzduchu, problém s katalyzátorem,“ informuje web sladhgear.com.
Jakákoliv svítící kontrolka, pachy i divné zvuky je dobré řešit včas, protože díky rychlé reakci si ušetříte peníze i další opravy.
Zdroje: slashgear, mechanictimes, crankfix