EU: Chceme STK každý rok pro auta starších 10 let
Státy EU mají víceméně volnost v určování svých vlastních dopravních předpisů. Každá země si může určit například maximální hladinu alkoholu, povinné bezpečnostní vybavení anebo pruh pro směr jízdy. I když tedy neexistuje žádný celoevropský řád, určitá pravidla musí dodržovat všechny členské státy. Mezi nimi je i nařízení o četnosti státních technických kontrol auta. Europoslanci dokonce navrhovali, že by měla být každý rok!
Celoevropská pravidla zahrnují například používání bezpečnostních pásů úplně ve všech vozidlech, povinnost používat dětské autosedačky a zákaz používat při řízení mobilní telefony. Většinu nařízení si však členské státy mohou nastavit po svém. Neznamená to však, že si v jedné zemi můžete jezdit jako pirát a v druhé mít čistý štít. Země EU si podrobné informace o dopravních přestupcích mezi sebou posílají.

Na co je EU krátká
Každá země má svůj vlastní sborník pravidel a zákonů ohledně silničního provozu. Mohou si například sami určovat maximální povolenou hladinu alkoholu v krvi během řízení. Zatímco u nás a na Slovensku platí doslova nulová tolerance, většina členských států povoluje hladinku 0,5‰. Stejně tak si mohou nastavit vlastní rychlostní limity na jednotlivých typech silnic.
Vlastní autoritu mají členské státy i v určování povinné bezpečnostní vybavení pro jízdu autem a na kole. Stejně tak i při skládání pravidel ohledně povinného denního svícení a používání zimních pneumatik. V neposlední řadě si mohou jednotlivé země určit i směr jízdy. Tedy jestli budou auta jezdit vlevo nebo vpravo. Na opačné straně od nás jezdí například řidiči na Maltě, Kypru a v Irsku.
STK každý rok?!
V letošním dubnu navrhla evropská komise úpravu plošných pravidel týkajících se bezpečnosti silničního provozu a registrace vozidel. Součástí návrhu byl mimo jiné i nápad zavést povinné státní technické kontroly starších automobilů a dodávek jednou za rok. Účelem bylo podle zákonodárců odhalení těch vozidel, které nesplňují moderní nároky na emise. To mělo vést ke snížení znečištění ovzduší jemnými částicemi.
Proti návrhu se jasně vymezila česká vláda i naši reprezentanti v Bruselu. „Znamenalo by to jenom zátěž pro české občany a firmy,“ řekl ve středu dosluhující ministr dopravy Martin Kupka (ODS) při promluvě k senátorům. Senátoři navíc podotkli, že údaje o provedených kontrolách by podle návrhu musely zaznamenávat i jiné instituce, než naše stanice technické kontroly. Evropská komise by totiž chtěla, aby se údaje zaznamenávaly do databází, kde k nim budou mít přístup i ostatní státy. To by podle nich vedlo k zvýšené administrativní zátěži.
Senátoři tedy svůj souhlas s návrhem nedali a postavili se proti Evropské komisi.

Další celoevropské předpisy
I když návrh o každoroční technické kontrole neprošel, některé evropské předpisy ovlivňují náš život dnes a denně. A to o tom ani nemusíme vědět! Od loňského roku například musí automobilky podle nového nařízení do svých nejnovějších modelů montovat omezovače rychlosti. Horní hranici určili na rychlost 180 km/h. Nová auta sice mohou tuto rychlost překročit, avšak začnou vysílat zvuková a hmatová upozornění.
Podle tohoto nového sborníku pravidel musí nově vyráběná auta povinně mít i řadu dalších bezpečnostních prvků. Ty zahrnují například automatické udržování pruhu a autonomní bezpečnostní brždění. Jejich účelem je zvýšit bezpečnost na silnicích.
Zdroj: Echo24, Novinky, Europa.eu

Sledovat v Google Zprávách