Crash testy rozhodly: Toto je oficiálně nejbezpečnější Škoda v historii
Požadavky na vozy se za poslední desetiletí výrazně změnily. Mezi parametry, které sledujeme, patří právě bezpečnost, a dokládají ji testy Euro NCAP, které ukázaly něco, co v Mladé Boleslavi pravděpodobně oslavili bouchnutím šampaňského.
V současné době jsou bezpečnostní protokoly velmi přísné, a to se odráží i v samotném testování. Získat v roce 2024/25 pět hvězd je úplně něco jiného než v roce 2019. V dnešních testech by se starší pětihvězdičková auta pořádně zapotila, a právě těm ukázala čtvrtá generace Superbu záda. Vlastně záda ukazuje Superb i mnoha současným vozům luxusní konkurence.
Dnes nestačí jen mít pevnou klec. Auto by mělo vidět cyklisty za rohem, poznat únavu řidiče lépe než jeho manželka a při nárazu se chovat ohleduplně i k tomu, do koho narazíte. Výsledek? Titul „Best in Class“ pro rok 2024.
V projektu Beta+ učili Češi koncern bezpečnost
Není tajemstvím, že vývoj nového Superbu a Passatu probíhal společně pod taktovkou Škody v rámci projektu Beta+. A čísla ukazují, že boleslavští inženýři odvedli na platformě MQB Evo neskutečnou práci. Skelet je tužší, chytřejší a doslova napěchovaný vysokopevnostní ocelí.
V kategorii Ochrany dospělých cestujících si Superb odnesl skóre 93 %, což je v dnešní době brutální číslo. Klíčem k úspěchu v nových testech je takzvaný centrální airbag. Ten vystřelí mezi řidiče a spolujezdce, aby si při bočním nárazu o sebe nerozbili hlavy. Bez téhle vychytávky byste dnes na pět hvězd mohli zapomenout, ale Superb ji má a funguje na jedničku.

Co mě zaujalo, je výsledek testu MPDB, tedy simulace čelní srážky s protijedoucím autem. Kabina zůstala naprosto stabilní, neobjevily se žádné deformace A-sloupku, které by ohrozily přežití. Navíc se ukázalo, že Superb je tak trochu gentleman, protože jeho příď pohlcuje energii tak, aby zbytečně nedevastoval menší auta při srážce.
Rodinná pevnost na kolech
Superb si většina lidí kupuje jako rodinný křižník, který je zároveň i reprezentativní. A tady přichází možná nejdůležitější číslo celého reportu, a to 87 % za ochranu dětí. V dynamických crash testech, tedy při nárazech s figurínami šestiletého a desetiletého dítěte vzadu, získal Superb plný počet 24 bodů. To se nevidí často. Je jedno, jestli do vás někdo vletí z boku nebo to napálíte do zdi, děti vzadu sedí v jedné z nejbezpečnějších zón na trhu.
Plusové body sbírá vůz i za ISOFIX na sedadle spolujezdce, což stále není standard všude, a za systém, který vás upozorní, abyste při vystupování nenechali dítě v autě.
Nanoradary se dívají tam, kde vy nevidíte
Kde Superb udělal největší mezigenerační skok, je aktivní bezpečnost. Tady se nebavíme jen o tom, že auto samo zabrzdí před chodcem, což Superb zvládá s přehledem i v noci, ale hlavní hvězdou jsou nové nanoradarové senzory v rozích nárazníku. Díky nim auto doslova vidí za roh.

V praxi to oceníte třeba při odbočování doleva, kdy nevidíte přes náklaďák. Pokud se v protisměru řítí auto, asistent Turn Assist vás nenechá odbočit a vůz zastaví. Podobně senzory hlídají křížový provoz při vyjíždění z nepřehledné ulice díky funkci Crossroad Assist.
Velmi užitečná je i funkce Exit Warning, která při otevírání dveří hlídá, zda se zezadu neblíží cyklista. Pokud ano, auto začne výrazně varovat, čímž v reálném provozu často zachrání nejen zdraví, ale i lak auta. I díky tomu si za ochranu zranitelných účastníků odnesl vůz 82 %. Kapota čtvrté generace vozů je sice měkčí, ale hlavní zásluhu má elektronika, která většině nehod dokáže předejít.
Bezpečnost jako nová definice luxusu
Často slýcháme, že nová auta jsou plná zbytečné elektroniky, která jen otravuje život. Nový Superb ale ukazuje, že když se to udělá pořádně, má to smysl. Srovnání s minulostí je neúprosné – Enyaq nebo Octavia jsou skvělá auta, ale Superb čtvrté generace posunul laťku o patro výš, a to v době, kdy jsou kritéria přísnější než kdy dřív.
Nejde jen o hvězdičky na papíře. Jde o pocit, že vezete rodinu v autě, které má skelet pevný jako trezor a senzory, které dávají pozor, i když vy zrovna mrknete. Jestli hledáte racionální argument pro koupi nové vlajkové lodi z Boleslavi, tady ho máte. Oficiálně bylo potvrzeno, že lépe vás žádná jiná sériová Škoda neochrání.
Řečí čísel dle Euro NCAP 2024 je dominance vozu zřejmá. V ochraně dospělých dosáhl na špičkových 93 %, především díky zmíněnému centrálnímu airbagu, a za ochranu dětí si odnesl 87 % s plným počtem bodů v nárazových testech.
V kategoriích ochrany chodců a cyklistů vůz získal 82 %, kde bodoval skvělou detekcí a prevencí nehod při otevírání dveří, a asistenční systémy si díky nanoradarům vysloužily solidní hodnocení 80 %.
Zdroje: euroncap.cz, autozine.org

Sledovat v Google Zprávách