Čína právě dokončila testovací výrobu v nové fabrice na létající auta. První dodávky pro Evropu se chystají v roce 2026
Budoucnost je tady a sjíždí z výrobní linky. V čínském Kantonu se právě rozjela zkušební výroba v první továrně na světě, která je od základu navržena pro masovou produkci létajících aut.
Za tímto neuvěřitelným projektem stojí společnost XPENG Aridge, dceřiná firma automobilového giganta XPENG. Je to naprosto jasný signál, že Čína to s nadvládou nad vzdušným prostorem našich měst myslí smrtelně vážně.
Když se z továrny stane geniální zbraň
Zapomeňte na malé dílny, kde se prototypy piplají ručně. Továrna v Kantonu má rozlohu 120 000 metrů čtverečních a je navržena tak, aby chrlila až 10 000 létajících modulů ročně. Zatímco západní konkurenti stále bojují o certifikace a řeší, jak vůbec výrobu škálovat, Aridge už má postaveno. To je jejich skutečná zbraň.
A co že to vlastně vyrábějí? Produkt je možná ještě geniálnější než továrna sama. Jmenuje se „Land Aircraft Carrier“ a není to kompromis mezi autem a letadlem. Je vlastně sloučení dvou strojů, protože se skládá z pozemního modulu, kterým je masivní šestikolové auto pro pět lidí určené pro běžné cestování, a vzdušného modulu, kterým je elegantní dvoumístný elektrický letoun s kolmým startem.

Funguje to jednoduše. Většinu cesty, třeba z Prahy do Brna, ujedete v pohodlném pozemním modulu. Ten zároveň slouží jako mobilní hangár a dobíjecí stanice pro letoun. Jakmile dojedete na okraj města, přesednete do letounu a poslední míli do centra města prostě přeletíte.
Tímhle modulárním designem Aridge vyřešil tři největší problémy létajících aut. Zaprvé dojezd, protože letoun má sice malou baterii, ale na dlouhé trasy máte auto. Zadruhé infrastrukturu, jelikož nepotřebujete drahé „vertiporty“, když vaše auto je váš soukromý vertiport. A zatřetí předpisy, protože auto se certifikuje jako auto a letadlo. No a jako letadlo obchází náročné hybridní certifikace.
Cena? V Číně se mluví o částce kolem 300 000 dolarů. To je sice cena Ferrari, ale Aridge necílí na aerolinky. Cílí přímo na bohaté jednotlivce. Chtějí se stát průkopníkem osobního létání, jako se to povedlo společnosti Apple u elektroniky.
V Evropě již v roce 2026? To asi úplně ne a víme proč!
A teď zpátky k tomu titulku. Proč je „Evropa 2026“ velmi nepravděpodobná? Důvod je prostý, stojí za ním evropské předpisy. Získat certifikaci od agentury EASA je extrémně zdlouhavý a drahý proces. Je prakticky vyloučené, aby to nový čínský hráč stihl dříve než zavedené evropské firmy, které samy cílí na rok 2026.
Dceřiná firma této společnosti sice v roce 2026 expanduje do Evropy, ale ta se zaměřuje pouze na elektromobily.
Jaký je skutečný cíl společnosti?
Data ukazují jasně, kam první stroje poletí. Skutečný mezinárodní debut neproběhne v Evropě, ale v Dubaji. Právě tam Aridge podepsal rekordní objednávku na 600 kusů pro Spojené arabské emiráty, Katar a Kuvajt. A plán? Dodávky na Blízký východ začnou v roce 2027.

Je to brilantní obchvat. Proč 7 let čekat ve frontě na evropské razítko, když můžete jít na trh, který je hladový po inovacích? Aridge na Blízkém východě nasbírá tisíce letových hodin a cenná data. Teprve pak přijde za Evropou a Amerikou s něčím, co už není prototyp, ale ověřený a bezpečný systém.
Čína hraje na dvou frontách
Aby to bylo ještě zajímavější, Aridge není sám. Jeho čínský konkurent EHang je ve skutečnosti o krok napřed. Jako jediný na světě už má v Číně plnou certifikaci, a dokonce provádí demonstrační lety ve Španělsku v rámci oficiálního projektu EU.
Takže, co to celé znamená? Závod o létající auta není jen o technologii. Je to závod ve výrobě, v obchodních modelech a v rychlosti úřadů. No, a to se evidentně Číně zatím daří.
Zdroje: newsgd.com, cgtn.com, globaltimes.cn, innotechday.com,

Sledovat v Google Zprávách