Český trojelbus Škoda 14Tr byl tak skvělý, že se v 90. letech exportoval i do USA
Když se řekne San Francisco, většina lidí si vybaví ikonický červený most Golden Gate nebo historické kabelové tramvaje šplhající do strmých kopců. Málokdo však ví, že páteř tamní veřejné dopravy tvořily po dlouhá léta stroje z malé továrny v západních Čechách. Trolejbus Škoda 14Tr nebyl jen symbolem dopravy v zemích východního bloku, ale díky své genialitě a výkonu dokázal uspět i na nejnáročnějším trhu světa.
Pohled na mapu exportu legendární české firmy Škoda Ostrov v 90. letech vypadal naprosto neuvěřitelně. Zatímco doma se ekonomika transformovala, české trolejbusy putovaly do desítek zemí – od Pobaltí přes Čínu až po slunnou Kalifornii. A model 14Tr byl ve své době natolik technologicky vyspělý, že Američané nenašli domácí alternativu, která by se mu vyrovnala.
Technická revoluce z Ostrova nad Ohří
Vývoj typu Škoda 14Tr začal už v 70. letech jako nástupce legendárního (ale již tehdy stárnoucího) kulatého typu trolejusu 9Tr. Cílem bylo vytvořit moderní, hranaté a kapacitní vozidlo s tehdy revoluční pulzní regulací výkonu, která oproti předchozím modelům umožňovala:
- Plynulý rozjezd i brzdění bez cukání.
- Výraznou úsporu elektrické energie (podle některých zdrojů až 30 %).
- Vysoký výkon motoru, který byl klíčový pro zdolávání extrémních sklonů silnic.
Model 14Tr se stal fenomenálním úspěchem. Vyrobilo se jich přes 3 500 kusů a dodnes je potkáte v provozu v ukrajinských nebo pobaltských městech, což svědčí o jejich neuvěřitelné mechanické odolnosti. Exportovaly se nejen směrem na východ, ale v rámci Evropy fungovaly třeba v německém Eberswalde a dalších městech.

Americký sen: San Francisco a Dayton
V 90. letech vypsala americká města San Francisco a Dayton tendry na obnovu vozového parku trolejbusů. Požadavky byly náročné a vozy musely zvládnout extrémní kopce San Francisca, mít klimatizaci a splňovat přísné americké bezpečnostní normy.
Škoda se spojila s americkou firmou AAI Corporation a vytvořila joint venture ETI (Electric Transit, Inc.). Pro americký trh vznikly speciální modifikace:
- Škoda 14TrE (standardní 12m vůz)
- Škoda 15TrE (kloubový 18m vůz)
Americké verze se od těch našich lišily na první pohled. Měly jednokřídlé přední dveře, robustní nárazníky, odlišné uspořádání oken a především klimatizaci, která v té době byla v českých trolejbusech naprostým sci-fi. Celkem bylo do USA dodáno přes 300 vozů, které tam spolehlivě sloužily téměř 20 let
Proč Škoda v USA skončila?
Ačkoliv byly české trolejbusy v USA velmi oblíbené pro svou spolehlivost, jejich éra skončila kolem roku 2019. Hlavním důvodem nebyla špatná kvalita, ale nová legislativa i ukončení výroby v mateřském závodě v Ostrově nad Ohří v roce 2004. Náhradní díly se stávaly hůře dostupnými a americká města začala preferovat domácí výrobce (např. New Flyer), kteří začali využívat modernější asynchronní pohony.
A když už bylo v roce 2019 jasné, že se nad Škodou 14Tr v USA stahují mračna, přišel Libor Hinčica, vydavatel časopisu Československý dopravák, s nápadem na přivezení jednoho z trolejbusů zpět do ČR.
„Vůz by měl sloužit jako připomínka významného úspěchu českého strojírenství na americkém trhu v porevoluční éře, přičemž se počítá s možností jeho zapůjčení nejrůznějším muzejním institucím a českým dopravním podnikům,“ uvedl tehdy a s financemi z crowdfundingové kampaně se mu vůz skutečně povedlo dopravit domů.
Více se o příběhu samotného vozu i jeho návratu do Česka se můžete dozvědět ve skvěle zpracovaném videu níže:
Dnes si můžete americkou čtrnáctku prohlédnout už jen v muzeích nebo na historických jízdách. Přesto zůstává Škoda 14Tr důkazem toho, že český průmysl dokázal definovat standardy veřejné dopravy na obou polokoulích. A když už je řeč o značce Škoda, přečtěte si také o legendárním konceptu Škoda Tudor, který se nakonec nikdy nezačal sériově vyrábět.
Použité zdroje: MHD86, Československý dopravák, ZDopravy.cz, YouTube

Sledovat v Google Zprávách