Češi dojezdili. Pokud je vaše auto Škoda nebo Ford, brzy už nenastartujete
Lidé často nedají na své auto dopustit. A to zejména tehdy, když se jedná o staré vozidlo. Pokud je však vaše auto vyrobeno mezi lety 1999 až 2007, můžete mít brzy na silnicích problém.
I když jsou nová auta bezpečnější, úspornější a prostornější, lidé na svůj starý vůz nedají dopustit. A to často z důvodu, že si myslí, že jejich auto, které už něco pamatuje, je spolehlivější a má větší výdrž. Ohledně nových aut naopak argumentují tím, že najít mezi novými auty to, na které bude spoleh i za deset nebo dvacet let, je umění.

Což je v podstatě pravda. Je skoro nemožné rozeznat mezi novými auty takové, které bude sloužit i po stovkách tisíc najetých kilometrů. A pokud tyto kilometry nenajedete, těžko poznáte, jak dlouho auto vydrží. Nebo které půjde do šrotu.
„Stará auta jsou spolehlivější možná proto, že dříve se ještě věci dělaly pořádně,“ argumentují často naši prarodiče.
TOP 3 nejspolehlivější ojetiny
- Automobil Škoda Fabia patří mezi velmi slušné, ale také spolehlivé auto. A pokud máte Fabii, která i slušně jezdí, máte postaráno o finančně méně náročné auto. Pokud má ještě i starý motor 1.4 MPI s rozvodem OHV, jedná se v podstatě o nezničitelný kus železa. Navíc potřebuje jen základní servis, a to je také velké plus.
- Základní servis bude stačit i automobilu Fiat Panda. Jedná se o velmi spolehlivý vůz, který vydrží i méně šetrné zacházení. Tento Fiat se navíc vyráběl i s pohonem všech kol. Motor úspěšně přežívá i ve starší verzi o výkonu 44kW. I když se mu příliš nevěnujete.
- Dacia Logan má sice primitivní techniku, ale je to velmi jednoduché a spolehlivé auto. Jednou z nejjednodušších a nejspolehlivějších věcí na „nesmrtelné“ Dacii je osmiventilový motor 1,4 l, který se bude točit pořád. Pokud je v něm olej a benzín. Jestliže vlastníte tento starší kousek, o který jste se dobře starali, tak bez nějakých velkých investic vám ještě může pár let sloužit.
Konec na českých silnicích se staršími auty
Díky nařízení EU se však majitelé aut vyrobených mezi lety 1999 až 2007 budou muset brzy rozloučit s jízdou na českých silnicích. Toto nařízení se týká mimo jiné i Škodovek, které mají benzinové motory FSI. Dále zapláčou i majitelé aut Ford Mondeo s rokem výroby 2003 až 2007. A to i přesto, že jde o velké držáky, které jejich majitelé opečovávají. Pro další roky již s nimi bohužel nebudeme moci s velkou pravděpodobností počítat.
Kam nebudete moct jet se starým vozem?
Chystáte se svým starým vozem do Prahy, Brna nebo Liberce? Může vám hrozit vysoká pokuta. Proto je vhodné raději zaparkovat na kraji města a do zakázaných zón bez nálepky vůbec nevjíždět.
Česko totiž hodlá po vzoru Německa či Rakouska zavést tzv. nízkoemisní zóny. Řidiči, kteří nebudou mít na čelním skle speciální ekologickou nálepku, se tak do centra těchto měst nedostanou.

Momentálně zákaz vjezdu starých aut do českých měst blokují nedokončené obchvaty. I když některé obce plánuji úplné uzavření. Také další česká, moravská a slezská města uvažují o tomto zavedení.
Jde nejenom o to, snížit emise z dopravy, ale i o snížení hlukové zátěže. Tato opatření vznikají i přesto, že německý autoklub ADAC před pár lety zjistil, že se emise ve městech nesnížily. Jejich koncentrace se dokonce na některých místech zvýšila.
Majitelé starších aut by proto měli počítat s tím, že se budou muset brzy rozloučit s provozem na českých silnicích. A o své auto pečovat už jen jako o starou, spolehlivou ojetinu, která jim stojí doma v garáži.
Zdroj: udalosti247.cz, www.garaz.cz, mzp.cz