Jak vám Google řekne přesně to, co chcete slyšet
Každý den klikáme, googlíme a ptáme se. Pod hromadou dotazů je Google, který nám dokáže odpovědět na doslova každou otázku, a to dokonce i tu, kterou jsme do vyhledávače nenapsali. Utvrzuje nás v našem názoru, aniž bychom si byli schopni uvědomit, zda je to špatně či dobře.
Stačí nahlas vyslovit otázku a během mrknutí oka vám Google naservíruje odpověď. Ale jak vlastně vybírá to, co vám ukáže? Za tou rychlostí a jednoduchostí se skrývají chytré algoritmy, které nejen hledají, ale taky rozhodují, zda vám na obrazovce vyskočí to či ono. A právě díky nim svět vidíme možná trochu jinak, než bychom čekali.
Jak vlastně vyhledávače ovlivňují naše názory?
Google a další vyhledávače jsou neodmyslitelnou součástí našich každodenních životů. Každou sekundu Google zodpoví asi 6,3 milionu dotazů – to je opravdu úctyhodné číslo! Algoritmy, které se za tímto složitým procesem skrývají, mají jednoduchý cíl – dát nám tu nejrelevantnější odpověď. Ale co to vlastně znamená „relevantní“?
Ve skutečnosti nám vyhledávače často ukazují přesně to, co chceme vidět – nebo spíš to, co si myslí, že chceme vidět. Odpověď nám zkrátka šijí na míru.
Personalizace: geniální pomocník nebo nebezpečná past?
Google nevyhledává univerzální odpověď. Místo toho se snaží předat informace, které považuje za ty nejlepší právě pro vás. Jak to dělá? Bere v úvahu vše možné – od toho, co jste v minulosti hledali, přes místo, kde právě stojíte, až po váš mateřský jazyk a koníčky.
Představte si, že hledáte výraz „nejlepší mobil“. Pokud jste v Evropě, Google vám nabídne něco úplně jiného než někomu, kdo vyhledává v Asii. Zohlední místní trendy, preference, a dokonce i dostupnost konkrétních modelů. Na jednu stranu je to opravdu chytrá technologie, hodná chvály. Má to háček.
Tahle personalizace vás může zavřít do takzvané „echo chambers“ – místo nových názorů a pohledů ostatních uvidíte jen to, co už tak trochu odpovídá vašemu přesvědčení. A tak místo honbou za pravdou možná jen posílíte to, co už si si sami v hlavě vytváříte. Na jednu stranu je to fajn – setkáte se s lidmi, kteří mají vaši krev, na druhou stranu vás to může připravit o pohled na svět, jaký byste nejspíš sami nikdy neviděli.
Když algoritmus plní vaše přání
Jak už jsme výše zmínili, nastíníme si situaci s novým mobilním telefonem. Ještě než však samotný výraz do vyhledávače zadáte, Google už přesně ví, co byste chtěli. Když do kolonky napíšete „nejlepší mobil 2024“, uživatel v Evropě pravděpodobně narazí na seznam s iPhony a Samsungy, které jsou u nás na samotném vrcholu oblíbenosti i technologických schopností. Ale co když jste na druhém konci světa, například v Asii? Tam vám nejspíš vyskočí telefony značek jako Xiaomi nebo Oppo, které jsou v dané oblasti mnohem populárnější.
Google vám ukáže přesně to, co vám podle jeho algoritmů „sedí“. Jenže co když máte pocit, že vám ukazuje jen to, co už jste hledali předtím? Místo toho, aby vám nabídnul opravdu všechny možnosti, algoritmus vám servíruje výběr, který je sice pohodlný, ale možná trochu úzký. Ať už jste jablíčkář nebo zarytý androiďák, Google vám nezobrazuje všechny mobilní telefony, ale jen ty, které odpovídají tomu, co si podle něj přejete.
Zůstaňte sami sebou
V dnešním světě, kdy je internet doslova zaplaven informacemi, je snadné spadnout do pasti a začít věřit jen tomu, co nám algoritmy nabídnou. Abychom se ale vyhnuli jednostrannému pohledu, je důležité přistupovat k informacím s kritickým odstupem. Místo toho, abychom se vázali na jednu jedinou odpověď, porovnávejme různé zdroje a platformy, možná nám rozšíří obzory.
Zdroj: www.redsearch.com, www.bbc.com, businessinsider.com