Každé české auto bude na odpis. Benzínové a elektrické motory mají své hodiny sečteny
Toyota je japonským gigantem v automobilovém průmyslu. Vozy této automobilky jsou oblíbené po celém světě hlavně díky jejich spolehlivosti, ale i inovacím. A právě ty nyní rezonují světem automobilů. Toyota totiž představila nový motor, který je schopen fungovat bez tradičních pohonných hmot. A nadšenci věří, že by právě tento motor mohl navždy změnit globální automobilový trh.
Automobily prošly v posledních dvou desetiletích zásadními změnami. Kromě celkové designu i stále větším rozměrům se výrobci zaměřují hlavně na motory. Zatímco dříve byl kladen důraz na velký objem i výkon, nyní se do centra pozornosti dostává ekologie a nízké náklady na provoz.
Spalovací motory jsou tedy pomalu na ústupu a nahrazují je technologie nové. V současnosti jsou na vzestupu hlavně hybridní motory a elektromobily, které nabízejí hlavně nižší emise a různé finanční úlevy, které jednotlivé státy poskytují.
Pohon budoucnosti
Automobilová doprava je dnes na rozcestí. Lidé by se rádi posunuli od fosilních paliv, které nepatří mezi neomezené zdroje, znečišťují životní prostředí a jsou rok od roku dražší. Trendem tohoto průmyslu jsou tedy různé “alternativní” motory. Jezdit tak můžete na hybridní pohon, čistou elektřinu a dokonce také na vodík.
Elektrický pohon je tichý, ale stále závislý na bateriích
Elektromobily se staly v posledních letech oblíbeným symbolem udržitelné dopravy. Jsou tiché, šetrné k životnímu prostředí a mají výrazně nižší emise CO2, než je tomu u klasických spalovacích motorů.
Síť nabíjecích stanic je čím dál větší a například v ČR už se vám s elektromobilem pravděpodobně nestane, že ho nebudete mít kde nabít.
I tyto vozy však mají své nevýhody. Protože se jedná o poměrně novou technologii, není jejich vývoj ještě zcela u konce. A to logicky znamená drobné nedostatky. Mezi ty patří třeba kratší dojezd nebo potřeba dlouhého nabíjení, i když u dražších elektromobilů luxusních automobilek se už s těmito problémy nesetkáte. Potíž je však stále s krátkou životností baterií.
Vodíkový pohon – ekologický, ale problém s infrastrukturou
Ačkoliv jsou vodíková auta zajímavou alternativou, na cestách se s nimi setkáme opravdu vzácně. Chybí totiž infrastruktura a náklady na výrobu palivových článků jsou opravdu vysoké. Vodík je navíc často produktem fosilních paliv, ačkoliv při jeho spalování se již produkuje jen vodní pára. Poslední nevýhodou je strach z výbuchu vodíku.
Hybridní systémy jako zlatý střed?
Hybridní pohony, které kombinují tradiční spalovací motory s elektromotorem, představují jakýsi kompromis mezi těmito dvěma technologiemi. Nesou s sebou výhody obou pohonů – emise jsou tedy nižší, stejně jako spotřeba, zároveň mohou být motory dostatečně výkonné. Hybridní systém je ale velmi složitý a zvyšuje navíc hmotnost vozu.
Hlavní předností tohoto hybridního motoru je jeho schopnost výrazně snížit emise. Díky optimalizovanému spalovacímu systému Toyota motor produkuje o 50 % až 70 % méně skleníkových plynů ve srovnání s běžnými motory. Tohoto zlepšení je dosaženo bez nutnosti použití katalyzátoru nebo částicových filtrů, což zjednodušuje konstrukci motoru a snižuje náklady na údržbu.
Budeme jezdit bez pohonných hmot?
Představte si auto, které k jízdě nepotřebuje žádná paliva – kdo by si něco takového nepřál? A právě tomu se poslední roky věnovali vývojáři v Toyotě a zdá se, že se jim právě takový motor podařilo vytvořit.
Automobilka totiž nedávno odhalila revoluční motor, který nevyžaduje tradiční pohonné hmoty, jako je benzín, nafta nebo elektřina. Motor je založen na úplně nové technologii – využívá totiž chemickou reakci čpavku a vzduchu.
Podle Toyoty motor dramaticky sníží emise CO2 a nabídne svobodu od fosilních paliv. Čpavek je navíc látka, se kterou se snadno manipuluje a lehce se skladuje, což zjednoduší infrastrukturu. Automobily s těmito motory mají být navíc levnější na výrobu.
„Náš nový motor využívá chemické vlastnosti čpavku, který při spalování uvolňuje energii bez znečištění. Tento princip otevírá nové možnosti pro čistou dopravu, kterou jsme dosud neviděli,“ uvedl zástupce Toyoty, Innovant.fr.
Celý projekt je ale stále v experimentální fázi a na uvedení na komerční trh si ještě počkáme. Už teď je ale jisté, že dopadne-li tento výzkum podle očekávání, dojde k velké revoluci celého automobilového průmyslu.
Zdroj: Innovant.fr, Unionrayo.com, Ecoticias.com