Češi se opět zařadili mezi podvodníky. Přišli na způsob, jak si nakoupit zdarma
Rychlost a jednoduchost jsou hlavními parametry samoobslužných pokladen. Právě kvůli tomu je zákazníci hojně využívají každý den. Zároveň ale využívají i toho, že některé položky mohou mít levněji nebo zcela zdarma a tím způsobují obchodům finanční škody.
Lidé nakupující v obchodech se dělí na 2 skupiny. Ta 1. zůstává věrná klasickým pokladnám, u kterých je pokladní obslouží. Nemusí nic nastavovat, mačkat tlačítka na přístroji nebo si sami markovat zakoupené produkty. Do druhé skupiny patří ti, kteří si rádi zajdou na samoobslužnou pokladnu, sami si namarkují zboží a práce s přístrojem jim nedělá problém. V poslední době se ale ukázalo, že někteří nakupující umí s pokladnou natolik, že některé zboží mají nakonec zcela zdarma.
První samoobslužná pokladna v USA
Za vznikem samoobslužných pokladen stojí David R. Humble. Ten stál v roce 1984 v supermarketu v dlouhé frontě a při této příležitosti ho napadla myšlenka na samoobslužnou pokladnu. Netrvalo to dlouho a v roce 1986 se objevila 1. samoobslužná pokladna v supermarketu Kroger v Atlantě v USA. Od té doby se tato zařízení rozšířila téměř do celého světa a jejich obliba u zákazníků i obchodů prudce vzrostla.
Chytrá zařízení jsou oblíbená i u obchodníků
Pro obchody jsou samoobslužné pokladny skvělé v tom, že primárně snižují náklady. U několika zařízení postačí 1 zaměstnanec, který se postará o hladký chod přístrojů a v případě technických problémů pomůže. Díky tomu nemusí obchod zaměstnávat více lidí a sníží tím mzdové náklady.
Kromě snížení nákladů samoobslužné pokladny slibují i méně chyb. U zařízení, která jsou nastavená jako roboti, je menší pravděpodobnost, že by se stala chyba. V poslední řadě jsou tyto přístroje v obchodech výhodné v tom, že lidé na nich zpracují více nákupů za kratší čas a tím se zvyšuje efektivita provozu.
Jak používat samoobslužnou pokladnu?
Jestliže patříte mezi ty, kteří se samoobslužným pokladnám vyhýbají z toho důvodu, že je neumí používat, nemusíte se bát, že by se jednalo o něco složitého. Jednoduše vyskládáte zboží z nákupního košíku na místo pro nákup. Případně můžete zboží z košíku brát a rovnou skenovat. Po naskenování každé položky je potřeba ji položit na odkládací místo pro naskenované produkty.
Při koupi pečiva, ovoce nebo zeleniny je možné, že budete muset na displeji najít vámi zakoupené produkty a počkat, až si je váha zváží a určí cenu. Následně vložte navážené zboží do prostoru pro namarkované produkty / košíku. Až budete mít vše naskenováno, máte možnost uplatnit slevové kupony nebo věrnostní kartičku. Nakonec klikněte na zaplatit a zvolte si způsob platby. V případě potíží nebo pokud by vám nebylo něco jasné, můžete požádat o pomoc zaměstnance.
Každá věc má své výhody i nevýhody
Jelikož má každé zařízení nějaké plusy i mínusy, není tomu jinak ani u samoobslužné pokladny. Mezi její pozitivní vlastnosti patří mimo rychlejšího placení a snížení mzdových nákladů i to, že zabírají méně prostoru, sbírají cenné informace a zákazníci mají více soukromí.
Velkým a pro mnoho zákazníků skvělým benefitem je to, že nemají pocit, že na ně někdo pospíchá. Mohou zaplatit vlastním tempem a nemusí poslouchat nedočkavé nakupující ve frontě za nimi.
I přesto, že se jedná o techniku oblíbenou u zákazníků i obchodníků, je potřeba se podívat i na zápory, na které velice rychle přišli i Češi. Mezi nevýhody patří to, že někteří lidé u těchto pokladen zmatkují a neumí s nimi. Chybí jim lidský kontakt a stydí se požádat o radu či pomoc. Z tohoto důvodu tento typ placení raději vůbec nevyužívají. Pro některé obchody patří mezi nevýhody to, že samoobslužné pokladny jsou drahé a tím pádem si je nemohou kvůli počátečním nákladům dovolit.
Češi přišli na to, jak obejít samoobslužnou pokladnu a nakoupit si zadarmo
Zatímco někdo řeší, jak se samoobslužná pokladna používá a jiní nemohou najít zakoupené pečivo v seznamu výrobků na obrazovce, najdou se mezi zákazníky i ti, kteří moc dobře vědí, jak si nakoupit zadarmo. Mezi nejčastější taktiky nečestných nakupujících patří:
- neskenování zboží
- výměna cenovky za levnější
- využití chyby na samoobslužné pokladně
- zadání jiného produktu (koupě dražších jablek a na pokladně zákazník nastaví levnější)
- koupě dražšího pečiva (na pokladně zákazník nastaví levnější se stejnou gramáží)
Těmto praktikám zákazníků je obtížné se bránit, ale zároveň to není nemožné. Pomoci může například lepší kamerový systém s obsluhou, ponaučení pracovníků u samoobslužných pokladen, náhodné kontroly nebo ponaučení zákazníků o tom, jak nakupovat čestně.
Zdroj: Viscovery, Forbes, TruRating