Nová Tatra Force plug-in hybrid ukazuje slávu i bídu ekologického pohonu. Chladí ji 16 ventilátorů

Přidat na Seznam.cz

Česká automobilka Tatra odhalila další podrobnosti o své připravované vodíkové verzi. Její vývoj je v plném proudu, ověřovací testy a první kusy by měly být vyrobeny do konce roku 2023. Její trakční baterie o kapacitě 171 kWh bude možné dobíjet z externího zdroje, ale nová plug-in hybridní Tatra Force také ukazuje, co bude muset obětovat ekologickému pohonu.

Alternativní typy pohonů jsou stejně aktuální v sekci osobních, nákladních i lehkých užitkových vozidel. Každý segment má však svá specifika a neexistuje univerzální recept, který by platil plošně. Zejména u těžkých nákladních vozidel se v současné době ukazuje, že bateriový elektrický pohon je cestou plnou výmolů (dojezd, vysoká hmotnost, příliš dlouhá doba nabíjení), ale palivové články by mohly některé problémy vyřešit. Myslí si to i společnost Tatra, která dokončuje projekt vodíkové Tatry Force.

Vychází z nedávno představené nové generace modelové řady Force a prý bude hotový ještě letos. Automobilka o něm nyní prozradila další podrobnosti.

Něco za něco

I zde však platí, že čistší přímé emise „zadarmo“ nedostaneme. Vodíková Tatra Force má s sebou vozit nejen šest nádrží na stlačený vodík (v místech, kde obvykle bývají nádrže na naftu, každá pojme 5 kg vodíku při provozním tlaku 350 barů), ale také dva palivové články umístěné za kabinou. Každý z nich má výkon 100 kW, hmotnost 260 kg a musí být chlazen dvěma velkými chladiči a až 16 ventilátory.

Energie vyrobená v palivových článcích se pak ukládá do Li NMC baterií (oxid lithium-nikl-mangan-kobalt) o celkové kapacitě 171 kW. Podle společnosti Tatra má minimální provozní teplotu -25 °C, vydrží 4 000 nabíjecích cyklů (až do 80 % kapacity) a lze ji nabíjet i z externího zdroje. Tatra Force je tedy plug-in hybrid. Celý systém samozřejmě zabírá hodně místa za kabinou a na podvozku a zároveň snižuje pohotovostní hmotnost vozu. Je to zkrátka daň za čistší emise a schopnost vyhovět připravované legislativě.

Vodíkovou Tatru pohání synchronní elektromotor s permanentními magnety o maximálním výkonu 580 kW/789 k (trvalý výkon 480 kW/653 koní), točivém momentu 2300 Nm a pracovním rozsahu otáček 0-4000 min-1 . Předpokládaný minimální dojezd vodíkové Tatry Force je 400 km.

Zdroj: redakce, AgroPortal24