Odborník radí, jak dobře koupit auto na LPG. Chyby při nákupu vás mohou stát spoustu peněz
Vzhledem k vysokým cenám pohonných hmot jsou ojeté vozy se systémem LPG velmi oblíbené. To platí zejména pro trh s nejlevnějšími automobily. Odborník na instalaci LPG Štěpán Rejman radí, na co si dát při koupi takového vozu pozor.
Ačkoli mají vozy na LPG obrovskou výhodu v tom, že výrazně snižují provozní náklady, po letech provozu na plyn se obvykle potýkají s řadou problémů. Často se rozsvítí kontrolka kontrolního motoru, motor běží špatně, zadrhává se, zastavuje se, nenastartuje na benzín a někdy už na benzín ani nejede. Stačí se podívat na inzeráty levných aut na LPG.
Důsledkem výše uvedeného a pokračování v jízdě s podobnými problémy jsou z dlouhodobého hlediska větší závady a dokonce zničení motoru. Odborník na instalaci LPG na rovinu říká, že výsledkem je přehřátí motoru a následné prasknutí hlavy, poškození ventilů a sedel ventilů, vstřikovačů, opotřebení katalyzátoru.
„Než se rozhodnete pro koupi vozu s dodatečně namontovaným systémem LPG, je nutné si ověřit několik základních bodů, abyste se vyhnuli problémům a samozřejmě i dodatečným nákladům,“ říká Rejman.
Při zvažování nákupu vozu na LPG je důležité začít ověřením dokladů. V Česku mnoho majitelů těchto vozů neoznamuje úřadům, že mají systém LPG. Ačkoli se to zdá jako banální záležitost, v praxi se jedná o vozidla, která nesplňují technické požadavky pro provoz na pozemních komunikacích. Stručně řečeno – taková auta nesmějí jezdit po veřejných komunikacích a při kontrole můžete přijít o osvědčení o registraci.
„Vozidla dovezená ze zahraničí musí mít také toto potvrzení a neexistuje z toho žádná výjimka. Absence takového záznamu má za následek zadržení důkazu při silniční kontrole,“ upozorňuje odborník na instalaci LPG Štěpán Rejman.
„Důležité je stáří instalace, protože při provozu delším než pět let už motor obvykle vykazuje určité závady, protože i při sebelepší instalaci se rychleji opotřebovává. Po deseti letech instalace LPG končí možnost používat plynovou láhev a láhev je třeba znovu validovat a často vyměnit za novou,“ dodává.
Podívejte se pod kapotu
„Instalace provedená odborným servisem a používající pouze originální komponenty by měla být provedena s velkou přesností. Pokud zjistíte, že tomu tak není, a jasně vidíte nedostatečnou péči, která není jen otázkou estetiky, měli byste vůz nechat odjet nebo se připravit na opětovnou montáž instalace,“ říká Rejman.
Zkušební jízda
Před nastartováním motoru a po otočení klíčku v zapalování bychom se měli podívat, zda na přístrojové desce problikne kontrolka motoru. Pokud ne, je to špatně. Kontrolka by měla zhasnout po několika sekundách nebo chvíli po nastartování motoru. Pokud zhasne, když už motor běží, je to dobré. Pokud se nerozsvítí, je to opět špatně a to znamená, že něco není v pořádku s motorem.
„Nenechme si namluvit, že se nic neděje a že za pár stovek lze takovou závadu bez problémů odstranit. Pokud závada nebyla odstraněna, je buď drahá, komplikovaná a servis se do ní nechce pustit, nebo majitel vozidlo natolik zanedbal, že je lepší od koupě rovnou upustit,“ říká Rejman.
Při zkušební jízdě by měl vůz jezdit stejně dobře na benzin jako na LPG. Pokud je instalace správně přizpůsobena motoru a plně funkční, neměli byste pocítit žádný rozdíl ve výkonu při použití obou paliv.
„Motor by měl být poslouchán při volnoběhu v klidovém stavu. Pak by měl běžet rovnoměrně a stabilně, a pokud tomu tak není, je to signál vážné poruchy nebo v lepším případě kalibrace,“ dodává Štěpán Rejman, odborník na instalaci LPG.
Systém LPG je další systém ve vozidle, který vyžaduje řádnou údržbu, aby dobře a efektivně spolupracoval s motorem. Při koupi ojetého vozu s LPG nejsme schopni sami ověřit technický stav tohoto systému, správnost jeho instalace, jeho správnou funkci a v neposlední řadě jeho vliv na motor. Proto je nejlepší nechat provést kontrolu odborným servisem. Náklady na takovou operaci tvoří jen malou část možných nákladů na opravu.
Zdroj: redakce