Ojetá Škoda Octavia III (2013-2020). Rodinný vůz s ambicemi. Lze o něm uvažovat?
Úzká příbuznost s modelem Volkswagen Golf (včetně stejného podvozku MQB), vyladěné zážehové motory TSI a vznětové motory TDI vyvinuté inženýry VAG, obdivuhodné přepravní vlastnosti vozu (zejména velký zavazadlový prostor) a dobrý poměr ceny a výkonu, který mu umožňuje úspěšně konkurovat na trhu soupeřům „lepších“ značek.
Zní vám to povědomě? Bezpochyby jde o osvědčený recept Škody na nejprodávanější kompaktní model již v případě předchozích generací modelu Octavia. Zjistili jsme, co si uživatelé myslí o ojetém voze Škoda Octavia III.
Škoda Octavia III je někdy označována za „chudšího příbuzného“ VW Golf VII, ale na tomto tvrzení není ani trochu pravdy. Škoda není horší – je jen jiná: rodinnější a prostornější. Přestože používá stejný podvozek, vyniká téměř o 5 cm delším rozvorem a mnohem větší délkou (+ 41,5 cm). Díky tomu nabízí velkorysejší vnitřní prostor pro cestující a předčí svého německého příbuzného objemem zavazadlového prostoru – ve verzi liftback má 590 litrů (1580 po sklopení sedadel), což je o více než 200 litrů více než Golf (a také jeho španělský příbuzný Seat Leon III). Ve verzi kombi pojmou vozy podobné množství zavazadel, ale po sklopení zadní lavice se Škoda promění ve skutečný zavazadlový prostor: 1740 litrů Octavie oproti 1620 litrům Golfu a 1470 litrům Leonu.
Je možné tvrdit, že Golf dostal o něco lepší výbavu a že v interiéru byly použity kvalitnější materiály. Škoda však byla k dispozici v několika verzích, z nichž nejvyšší byly Elegance/Style a Laurin&Klement. Těm lze jen stěží něco vytknout. Obhajitelná je i „střední“ Ambition, která nabízí mimo jiné dotykové displeje, aktivní tempomat nebo dvouzónovou klimatizaci. Pouze základní verze Active (někdy i s okny na kličku) je poměrně chudá, ale její výhodou bude jistě nižší cena. Výrobce samozřejmě nabízel celou řadu příplatkové výbavy, takže v závislosti na verzi vozu i peněžence původního kupce mohla Octavia III obsahovat mimo jiné xenonové a LED světlomety, řadu bezpečnostních systémů (včetně hlídání mrtvého úhlu, couvacích senzorů), komunikaci (LTE konektivita, MirrorLink) nebo infotainment.
Typické závady výbavy
Samozřejmě není neobvyklé, že ojeté vozy nemají vždy bezchybně fungující výbavu. U nejstarších vozů lze očekávat problémy s fungováním multimédií (např. samovolná změna rádiových vln) a navigace, které někdy po aktualizaci softwaru zmizí. Problémy mohou způsobovat také stahovače oken (někdy je na vině např. spínač) nebo ostřikovače světlometů. Někteří si stěžují na špatné odhlučnění zvenčí a také na netěsnící těsnění dveří, které bylo problémem i u Octavie druhé generace. Facelift 2016 kromě změny vzhledu předního nárazníku (včetně nových „dělených“ světlometů) modernizoval a vylepšil nabídku například v oblasti multimediálních systémů.
Základními benzinovými motory modelu Octavia III byly agregáty řady EA288: 1.2 TSI a 1.4 TSI – čtyřválcové šestnáctiventilové jednotky s přímým vstřikováním paliva, které jsou dědictvím předchozí generace vozu. Tehdy je však trápily „dětské nemoci“, jako je nestabilní napínák rozvodového řetězu, poruchy vstřikovačů a nezměrná chuť na olej. Inženýři VAG se však na opravnou zkoušku připravili tím, že vylepšili konstrukci motorů a prakticky odstranili většinu jejich slabin, počínaje především nahrazením rozvodového řetězu rozvodovým řemenem. Jako kompenzaci nabízeli přechodně vyšší výkony – 1.2 TSI se prodával ve verzích 86, 105 a 110 koní a 1.4 TSI ve verzích 140 a 150 koní.
Komu to nestačilo, mohl si vybrat ze dvou větších modelů řady EA888: 1.8 TSI o výkonu 180 koní a 2.0 TSI o výkonu 220 koní, který měl rovněž čtyřválcovou konstrukci se čtyřmi ventily na válec. Jedná se rovněž o příbuzné konstrukce s motory používanými v Octavii II, u nichž sice došlo k vylepšení, ale problémy s olejem nebyly zcela odstraněny.
Po několika letech výroby Škoda osvěžila paletu motorů. V roce 2015 přibyl do nabídky tříválcový (!) 1.0 TSI o výkonu 115 koní, po faceliftu vytlačil 1.4 TSI 150koňový 1.5 TSI a výkon 2.0 TSI určený pro Octavii RS vzrostl na 230 a 245 koní. Postupem času z katalogů definitivně zmizel již poněkud archaický, ale se systémy LPG dokonale spolupracující atmosféricky plněný motor 1.6 MPI, který přežil generační změny, zatímco „problematický“ motor 1.8 TSI byl pro rok 2018 stažen.
Jakou naftu zvolit?
Nabídka vznětových motorů zahrnovala známé, kultivované jednotky 1.6 TDI (90 a 105 koní) a 2.0 TDI (150 a 184 koní) z předchozí generace, které byly konstruovány podle receptu „moderního dieselu“, což mimo jiné znamená: vstřikování common rail, dvouhmotový setrvačník, turbodmychadlo s proměnnou geometrií nebo filtr pevných částic DPF. Jedná se o motory s velkým potenciálem a dlouhou životností, které vyžadují jak péči (např. čištění filtru pevných částic), tak pravidelný servis (např. výměnu oleje, rozvodového řemene). Problémy může způsobovat také vodní čerpadlo (nejčastěji problémy s ovládáním) a těsnění pod hlavou (netěsnost u motoru 2.0 TDI).
V závislosti na verzi motoru byla Octavia III nabízena s 5 a 6stupňovou manuální převodovkou nebo 6 či 7stupňovou převodovkou DSG. V prvním případě se časem opotřebují ložiska, v druhém spojky, což bohužel předznamenává poměrně nákladnou opravu. Abyste snížili toto riziko, je vhodné pamatovat na výměnu oleje každých přibližně 60 000 kilometrů. Šestistupňové převodovky DSG s mokrými spojkami jsou obecně považovány za odolnější než DSG7.
Doporučené verze a úskalí
Díky zdařilé konstrukci odpružení získává Škoda obvykle dobré hodnocení za hladkou a pohodlnou jízdu. Na předních kolech pracují vzpěry MacPherson (jako u „dvojky“), zatímco zadní kola, v závislosti na volbě motoru, využívají zkrutný nosník nebo víceprvkový systém vyhrazený pro nejvýkonnější varianty vozu a verze 4×4. Zavěšení obvykle nezpůsobuje větší problémy, kromě nutnosti výměny opotřebovaných dílů. Pouze stabilizační články jsou méně odolné. Pohon všech kol zajišťuje osvědčený Haldex. Byl použit jak v „běžné“ Octavii, tak v „terénní“ (tj. zvýšené a o něco lépe odstíněné plastovými překryvy) verzi Scout nabízené od roku 2014 s motory 1.8 TSI a 2.0 TDI. Řízení obvykle nezklame, i když se občas vyskytnou poruchy posilovače řízení.
Třetí generace vozu Škoda Octavia má na trhu s ojetými vozy velké zastoupení díky své velké oblibě u soukromých majitelů i firem. Mnoho vozů bylo dovezeno také ze zahraničí. Při hledání „ideálního“ vozidla byste si rozhodně měli ověřit, zda bylo používáno ve firemním vozovém parku nebo zda v minulosti nemělo vážnou nehodu.
Dobrá pověst tohoto stále ještě mladého vozu, bohatý trh s náhradními díly a značné zkušenosti mechaniků s jeho opravami a servisem z něj dělají jeden z nejzajímavějších návrhů na ojetý kompaktní vůz, který je vhodný jako rodinný i služební vůz.
Zdroj: moto.pl