Proč chladit turbo? Po dlouhé cestě se to vyplatí vědět
Chlazení turbodmychadla po intenzivní jízdě je dobrým zvykem, který prodlouží jeho životnost. Vysvětlíme vám, proč se to vyplatí a co se může stát, když ho chladit nebudete.
Většina dnešních automobilů je vybavena turbodmychadlem, které přivádí vzduch do motoru. Díky tomuto zařízení mohou pohonné jednotky vyvinout větší výkon, jak píše server Moto.
Turbodmychadlo lze rozdělit na dvě strany – horkou a studenou. Jak lze snadno odhadnout, je to horká strana, která je vystavena velmi vysokým teplotám několika set stupňů Celsia. Jeho rotor, poháněný výfukovými plyny vycházejícími z motoru, se může otáčet rychlostí až 200 tisíc otáček za minutu. Tyto extrémní pracovní podmínky vyžadují mazivo, které snižuje tření mezi spojovanými díly, ale také odvádí teplo z rozžhaveného turba.
Vypnutí zapalování způsobí, že olej v systému přestane cirkulovat. Po krátké, nepříliš intenzivní jízdě to nehrozí, ale jinak je tomu, když se turbo právě zahřálo, např. při dlouhé jízdě po dálnici. Pokud olej přestane proudit, není již schopen uvolňovat teplo do okolí, takže se zahřívá na velmi vysoké teploty. To vede k zuhelnatění, které může způsobit ucpání olejového potrubí. To znamená, že mazání bude mnohem méně účinné nebo nebude vůbec. To může vést k zadření ložisek rotoru. Oprava nebo výměna turbodmychadla není nejlevnější opravou.
Abyste se jim vyhnuli, vyplatí se po náročné jízdě 1-2 minuty počkat s vypnutím zapalování. Cirkulace oleje bude zachována a rotor turbodmychadla ztratí otáčky a řádně se ochladí. Při jízdě po dálnici je vhodné začít zpomalovat minutu před výjezdem, což umožní ochladit i zahřáté prvky turbodmychadla a olej.
Některé vozy jsou vybaveny systémem udržujícím cirkulaci oleje po vypnutí motoru, aby se zabránilo selhání turbodmychadla. Obvykle se však vyskytuje ve sportovních vozech.
Zdroj: moto.pl