Mýty a fakta o LPG, která byste měli znát
Přináší LPG určité problémy? Ano, je to tak, ale dá se s tím žít a ušetřit peníze. Pojďme se podívat na největší mýty a fakta o LPG.
První osobní, či spíše nákladní automobil na LPG byl vyroben v roce 1928. Rozvoj plynofikace v automobilovém průmyslu negativně ovlivnil také výbuch velké německé vzducholodi Hindenburg v roce 1937. LPG jako takové s tím nemělo mnoho společného. V Evropě byl první automobil na LPG dovezen z Ameriky ve 30. letech 20. století.
V roce 1937 začala italská společnost poblíž Benátek plnit nádrž na LPG. Během druhé světové války situace s plynem víceméně stagnovala. Ve vojenských strojích se používal jen minimálně. Většina strojů používala konvenční palivo. V roce 1950 pak došlo k zásadní změně. Konkrétně v Chicagu začalo jezdit tisíc autobusů na LPG a v Milwaukee 270 přestavěných taxíků.
Přeskočme do Japonska a 60. let 20. století. Většina taxíků byla poháněna plynem. V naší oblasti stojí za zmínku například Polák, který v roce 1973 podomácku instaloval LPG do Fiatu 125p s motorem 1300 cm3. Nádrž byla klasická bomba používaná v kuchyni při vaření.
Polské LPG zařízení nestojí za nic
Ano, to platilo někdy v 90. letech, kdy Poláci začali kopírovat západní systémy, např. z Itálie nebo Nizozemska. Současná generace je kvalitativně srovnatelná se západními světy.
Proč je LPG problematické?
LPG jako takové obvykle odvádí svou práci dobře. Problém je v instalaci a ladění. Zvládne to téměř každý, kdo umí zapojit plyn. Na špičkové úrovni je ale minimum servisních středisek, které to umí, jak píše server Elgas.
Zkracuje LPG životnost motoru?
Věčné téma. Odpověď? Jak kdy. Některé motory si s plynem rozumí více, jiné méně. Nejvíce namáhané jsou ventily, konkrétně jejich sedla. Existují motory, které nemají tvrzené ventily, a proto při nesprávném nastavení plynu dochází k vysoké teplotě spalování směsi, která tato sedla poškozuje. V případě poruchy lze sedla a ventily vyměnit.
Není to levné, ale ani extra drahé. Hlava motoru musí dolů. Kromě výměny těsnění, narovnání hlavy atd. A vy se bezstarostně vracíte na cestu. Problém lze odstranit např. vstřikováním benzinu. Před instalací se proto informujte o možných rizicích vypalování ventilů u konkrétního motoru.
Má LPG vyšší oktanové číslo?
Ano i ne. Záleží na tom, kde natankujete. Na některých čerpacích stanicích nabízejí LPG s oktanovým číslem blízkým 90. Na druhou stranu může mít LPG oktanové číslo 120.
Je LPG bezpečné?
Ano, je. Plynové systémy mají kromě bezpečnostních nádrží také bezpečnostní ventily. Ale pozor. Na internetu je spousta filmů, které ukazují, jak auto exploduje na plyn. Je to možné? Teoreticky ano, pokud je instalace LPG neodborná. LPG obsahuje látku, která je při úniku cítit. Pokud tedy nejste hloupí, navštivte při úniku vody servis.
Zdroj: elgas.com