Krádeže katalyzátorů: Jak zabezpečit auto a co dělat, když mi ho ukradou?
Ke krádežím katalyzátorů automobilů dochází již řadu let, ale nyní je to skutečný mor, a to nejen v Česku. Máte někdy strach nechat auto na parkovišti? A je možné ochránit cenný katalyzátor před zloději?
Není to tak dávno, co domácí tuningoví nadšenci, kteří chtěli z motorů svých vozů získat další koně, vyhazovali katalyzátory nebo do katalyzátoru proráželi díry. Kdyby tehdy věděli, jakou cenu mají dnes použité katalyzátory, třásly by se jim ruce.
Katalyzátory jsou dnes natolik cenné, že je u starších a levných vozů chytří obchodníci kupují jen proto, aby z nich odstranili cennou část a zbytku se vzdali nebo je sešrotovali. Pokud inzerujete starší, levný vůz, nebuďte překvapeni, že se prodávající příliš nezajímá o jeho stav, výbavu nebo historii nehod, ale o to, zda má katalyzátor.
Odcizené katalyzátory – proč jsou katalyzátory tak drahé?
Původní katalyzátory namontované z výroby byly vždy drahé. V průběhu let však odstranění katalyzátoru z vozu neznamenalo pro uživatele vozu příliš mnoho problémů. Pravidelné povinné zkoušky složení výfukových plynů na STK bylo snadné obejít a vůz obvykle neprotestoval. Po výměně katalyzátoru za obyčejnou trubku se nerozsvítila žádná kontrolka. V mnoha případech odstraňovali katalyzátory mechanici, často na žádost zákazníků.
Doba se však změnila. Na silnicích jezdí tak málo vozů bez katalyzátoru, že každý může pouhým nosem poznat, že vůz již katalyzátor nemá. Moderní automobily jsou navíc vybaveny dvěma lambda sondami, které měří složení výfukových plynů před a za katalyzátorem, pokud se po průchodu údajným katalyzátorem složení nezmění, elektronika spustí alarm a motor přejde do nouzového režimu.
Technologie výroby katalyzátorů se v posledních dvaceti letech neustále vyvíjely. Nyní je možné vyrábět katalyzátory, které jsou mnohem účinnější než v minulosti a zároveň se při jejich výrobě používají méně cenné komponenty než zlato. Jedinou neznámou je otázka trvanlivosti v současnosti vyráběných katalyzátorů. Odborníci si nedělají iluze, že tenčí vrstvy aktivních kovů se mnohem snáze poškodí. A tady se dostáváme ke zdroji fenoménu zmíněného na začátku. Katalyzátory ze starších vozů mají často vyšší hodnotu než ty vymontované z nových modelů.
Co se děje s odstraněnými katalyzátory?
Trh s použitými katalyzátory je velmi živý. Na internetu lze snadno najít adresy výkupců. Je zřejmé, že ne všechny katalyzátory prodávané kupujícím pocházejí z krádeží, protože mnoho z nich jsou prvky vymontované z poškozených a havarovaných vozidel. Rozsah je značný, např. za jeden ze dvou katalyzátorů pro BMW řady 7 z počátku roku 2000 lze získat více než 13 000 Kč, ale za katalyzátor z o něco mladšího Opelu Astra lze získat cca 1 500 Kč. Zakoupené katalyzátory se zpravidla rozebírají a keramická vložka potažená drahým kovem se z nich vyjme a odevzdá do sběrny. Jen málo z nich se vrací na trh jako použité náhradní díly.
Kde se kradou katalyzátory?
Téměř všude! O katalyzátor můžete přijít jak při parkování na odlehlém místě, tak v centru města. Dokonce i autoservisy a prodejci automobilů si stěžují na krádeže. Zloději jsou schopni odstranit katalyzátory z tuctu aut zaparkovaných na oploceném dvoře. Krádeže jsou stále častější i v podzemních garážích pod obytnými budovami a kancelářemi. Zloději se neobtěžují ani s kamerovým systémem.
Jak ochránit katalyzátor před krádeží?
Je to velmi obtížné! Nedávno třeba Toyota oznámila, že označí katalyzátory u přibližně 100 000 vozidel. Tím se ztíží další prodej ukradených dílů. Ve skutečnosti však lze označit pouze plášť, zatímco cenné části uvnitř katalyzátoru, tedy suroviny, jednoduše označit nelze. V dnešní době má mnoho komponentů také jedinečná, registrovaná čísla (motory, převodovky, řídicí jednotky, rádia atd.), a přesto obchod s tímto zbožím z neznámých zdrojů stále kvete a zločince nezastaví.
Dalším způsobem je montáž speciálních propracovaných krytů proti krádeži, které ztěžují vyříznutí a odstranění katalyzátoru nebo filtru pevných částic. Ty se montují pomocí odlamovacích šroubů a matic, takže je nelze vyšroubovat a plech je tak silný, že vyříznutí krytu vyžaduje buď větší vybavení nebo hodně času. Takové kryty mohou být skutečně velmi účinným řešením. Je však třeba mít na paměti, že jak katalyzátory, tak filtry pevných částic jsou komponenty, které se mohou zahřívat na extrémní teploty, takže konstruktéři automobilů musí tyto vlastnosti zohlednit při navrhování komponent podvozku.
Ukradli mi katalyzátor. Co mám dělat?
Nahlaste věc policii, protože se jedná o krádež. Pokud po otočení klíčkem uslyšíte hukot podobný hukotu startujícího letadla, raději se nepokoušejte dojet do servisu na vlastní pěst, ale okamžitě zavolejte odtahovou službu. Proud horkých výfukových plynů proudících těsně za výfukovým potrubím může v extrémním případě vést k požáru, navíc u novějších vozů elektronika zjistí absenci katalyzátoru a rozsvítí se kontrolka motoru a motor přejde do nouzového režimu.
Ještě horší to bude, pokud dieselovému motoru chybí filtr pevných částic. Špatnou zprávou je, že koupě nového katalyzátoru může v mnoha případech znamenat ekonomickou ztrátu (pokud je škoda likvidována v rámci pojištění vozidla) a získání použitého dílu za rozumnou cenu také často hraničí se zázrakem. Existují levnější náhražky katalyzátorů, univerzální katalyzátory, kovové, jejich účinnost a životnost je zpravidla mnohem nižší než u továrních filtrů, navíc často způsobují velký hluk.